سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

تغذیه نوزادان با شیر مادر

مطالعات زیادی نشان داده اند که تغذیه با شیر مادر می‌تواند برای جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی، چاقی و حتی سرطان کودکان موثر‌باشد. اما در سال ۲۰۱۸، نتیجه یک متا‌آنالیز(فراتحلیل) نشان داد که شیردهی به مدت حداقل ۶ ماه یا بیشتر، علاوه بر سایر مزیت‌های سلامتی که برای کودکان و مادران به همراه دارد، می تواند احتمال ابتلا به لوسمی کودکان را کاهش دهد.
بر اساس این متاآنالیز، شیر خشک ها نمی‌توانند مجموعه شاخص های محافظتی شیر مادر را تقلید کنند و در نتیجه استفاده آن، میکروارگانیسم های روده کودک تغییر می‌کند، که بر روی واکنش سیستم ایمنی بدن به پاتوژن(بیماری زا)ها تأثیر می‌گذارد. در صورتی که تعداد زیاد سلول‌های کشنده طبیعی که نشان‌دهنده سیستم ایمنی بالغ‌تر است، در نوزادان تغذیه شده با شیر مادر یافت شده است، علاوه بر این سطح بهتری از پ-هاش در معده این کودکان برای تقویت پروتئین- لیپید آلفا لاکتالبومین وجود دارد که باعث حذف سلول های ناخواسته یا غیر‌ضروری، از جمله سلول‌های سرطانی می‌شوند.
این مطالعه نشان می‌دهد که تغذیه با شیر مادر می‌تواند در برابر لوسمی (سرطان خون) کودکان تأثیر محافظتی خوبی داشته باشد. به خصوص، وقتی شیردهی بین ۷ تا ۹ ماه ادامه داشته باشد.
این مطالعه در آینده با تمرکز بر روی مکانیسم شیردهی که لوسمی کودکان را کاهش می دهد، شواهد قوی تری برای این نتیجه گیری ارائه می دهد.
منبع مقاله: www.ncbi.nlm.nih.gov

دیدگاهتان را بنویسید