سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

درمان سرطان لوزالمعده با جدیدترین روش!

 درمان سرطان لوزالمعده با جدیدترین روش!
محققان آمریکایی در جریان مطالعه‌ای موفق به کشف عملکرد مولکول کوچکی شدند که به نظر می‌رسد می‌تواند به روشی برای توقف رشد و توانایی گسترش سلول‌های سرطانی لوزالمعده منجر شود .

به گزارش پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، سرطان لوزالمعده با گسترش سلول‌های غیرعادی در لوزالمعده شروع می‌شود که اندامی به شکل ماهی زیر معده است و هورمون‌ها و آنزیم‌ها را می‌سازد. سرطان لوزالمعده یک بیماری تهاجمی و عمدتا کشنده است.

اکنون گروهی از محققان به ریاست ‘وی ژانگ’ استاد سرطان در مرکز پزشکی ‘ویک فارست باپتیست’ در آمریکا موفق به کشف یک مولکول کوچک به نام MIR506 شده‌اند که به نظر می‌رسد نقش مهمی در سرنوشت سلول‌های سرطانی لوزالمعده دارند و می‌تواند روشی برای متوقف ساختن رشد و توانایی گسترش سلول‌های این سرطان ارائه دهد.
این مطالعه که در مجله Autophagy منتشر شد، نشان می‌دهد که مولکول یاد شده به کنترل یک فرآیند سلولی پیچیده به نام ‘اتوفاژی’ کمک می‌کند. اتوفاژی به سلول‌ها کمک می‌کند تا منابع انرژی را در زمان‌های مهم مانند دوران رشد و یا زمانی که مواد غذایی کم هستند، متعادل سازند.
اتوفاژی نقش مهمی در ‘خانه داری سلولی’ ایفا می‌کند، به طوری که به پاکسازی عناصر ناخواسته مانند مولفه‌های آسیب‌دیده و یا پاتوژن ها کمک می‌کنند.
گرچه اتوفاژی معمولا به عنوان مکانیزیمی برای بقای سلولی در نظر گرفته می‌شود اما این رویه همچنین می‌تواند در مرگ برنامه ریزی شده سلولی دست داشته باشد.
پیش از این تحقیقات نشان داده بودند که مولکول کوچک MIR506 در بسیاری از انواع سرطان‌ها به عنوان یک سرکوب کننده تومور عمل کرده و تاثیر شیمی درمانی را در سرطان تخمدان تقویت می‌کند. مولکول یاد شده این اثرات را از طریق چند مسیر متفاوت سیگنال دهی اعمال می‌کند.
اما پژوهشگران در مطالعه جدید با این فرض به بررسی نقش MIR506 در سرطان لوزالمعده پرداختند که این مولکول می‌تواند در اتوفاژی نقش داشته باشد.
آن‌ها در گزارش مطالعه خود نوشتند: فرض ما بر این است که MIR506 با القای مرگ سلولی مرتبط با اتوفاژی، باعث سرکوب تومور می‌شود.
به واقع، آزمایش‌های بیشتر هم نشان داد که افزودن MIR506 به سلول‌های آزمایشی تومور ، رشد سلولی سرطان را متوقف ساخت و عملکرد سلولی را که موجب گسترش آنها (متاستاز) می شود، مسدود کرد.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید