سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

روز جهانی صلح

۲۱ سپتامبر برابر مصادف با سی و یک شهریور ماه روز جهانی صلح
۲۱ سپتامبر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل “روز جهانی صلح” نام گرفته است. سال ۱۹۸۱ این مجمع در نشست خود روز سه‌شنبه ۲۱ سپتامبر را “روز جهانی صلح” نامید.
انگیزه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل از نام‌گذاری این روز به عنوان “روز جهانی صلح”  ترویج صلح در میان ملت‌های مختلف جهان بود. در اعلامیه‌ی این مجمع آمده است: «این روز باید رسماً به این عنوان نامیده و جشن گرفته شود. از این روز باید برای مراقبت از ایده‌ی صلح و تقویت آن چه در درون کشورها و اقوام مختلف و چه در میان آنها بهره گرفت».
سازمان ملل تمامی سازمان‌های دولتی و غیردولتی و عامه‌ی مردم را در این روز به صلح و آرامش دعوت می‌کند. این روز “روز آتش‌بس جهانی” نیز نام گرفته است.
قرن نوزدهم ، آغاز روز جهانی صلح
اما ایده‌ی “روز جهانی صلح”، به قرن نوزدهم باز می‌گردد. اولین‌بار در این قرن، در برخی کشورهای اروپایی، مردم بسیاری در راه ایجاد رابطه‌ی صلح‌آمیز میان کشورهای گوناگون تلاش کرده و با برپایی نمایش‌ها یا پخش تصاویری در این رابطه، توجه عمومی را به این مسئله جلب می‌کردند. در سال‌های ۸۰ قرن نوزدهم کلیسای کاتولیک در بریتانیا درخواست کرد تا آخرین یکشنبه‌ی پیش از کریسمس را به صلح اختصاص دهند. امروز هم کلیسای کاتولیک “روز صلح” را اول ژانویه جشن می‌گیرد

برای افتتاح این روز، “زنگ صلح” در مقر اصلی “سازمان ملل متحد” در “نیویورک” نواخته می‌شود. این زنگ از سکه‌های اهدایی کودکان سراسر جهان به جز کودکان قاره‌ی آفریقا از سوی “انجمن سازمان ملل ژاپن” ساخته و به سازمان ملل متحد هدیه داده شده. “زنگ صلح”، نشان‌دهنده‌ی “هزینه‌ی انسانی جنگ” است و در کنار آن نوشته شده: “زنده‌باد صلح مطلق جهانی”.

“روز جهانی صلح” هر سال، شعاری دارد. ترجمه‌ی فارسی شعار این روز در سال 2015 این است: “همیاری برای صلح، کرامت انسانی برای همه”.

دیدگاهتان را بنویسید