سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

سرطان‌هایی که از مدارس آغاز می‌شود

سرطان‌هایی که از مدارس آغاز می‌شود

سرطان‌هایی که از مدارس آغاز می‌شود

کوروش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه تغذیه نامناسب دانش‌آموزان باعث بروز بیماری دردوران میانسالی می شود، گفت: یکی از مشکلات بهداشتی در ایران و سایر کشورها مسئله بیماری‌های غیرواگیر مانند قلبی و عروقی، کبد چرب و دیابت است.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با اشاره به تاثیر تغذیه در بروز بیماری‌های غیرواگیر در میان دانش آموزان است، اظهار داشت: تغذیه افراد در دوران کودکی به‌خصوص دوران تحصیل دانش آموزان شروع می شود و نامناسب بودن مواد غذایی ایجاد این بیماری ها را تشدید می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه امروز دانش آموزان با تنوعی از تبلیغات  و مواد غذایی ناسالم روبه‌رو هستند، تصریح کرد: مصرف مواد غذایی ناسالم با توجه به طعم شور، چرب و رنگ‌های افزودنی آنها برای دانش آموزان جذاب و بامزه است.

صمدپور با بیان اینکه اطلاعات ناکافی دانش آموزان درباره خطرات مصرف این مواد غذایی باعث بروز بیماری در آنان می‌شود، تاکید کرد: در کشور ما مصرف سرانه مصرف قند و شکر و روغن خیلی بالاست.

وی با بیان اینکه متاسفانه علی رغم تاکید آموزش و پرورش، در بوفه‌های مدارس مواد غذایی ناسالم مانند انواع ساندویچ‌های سوسیس و کالباس با سس‌های مضر، سیب‌زمینی، چیپس و پفک به دانش آموزان فروخته می‌شود، افزود: مصرف این مواد باعث بروز بیماری‌های غیرواگیر و کبدچرب در میان دانش آموزان می‌شود.

سرطان‌هایی که از مدارس آغاز می‌شود

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی بیان کرد: برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به‌خصوص سرطان‌ها باید مصرف سبزیجات و میوه‌جات در برنامه‌های غذایی دانش آموزان افزایش پیدا کند اما متاسفانه این مواد غذایی در مدارس به تنقلات ناسالم مانند کیک و ساندیس محدود شده است.

وی با بیان این‌که اکثر دانش آموزان به دلیل مصرف تغذیه ناسالم دچار کبدشان چرب شده‌اند، اظهار داشت: به دلیل وجود کالری دراین مواد غذایی دانش آموزان در سنین بالاتر به بیماری های دیابت، چاقی و سرطان دستگاه گوارش مبتلا می‌شوند.

صمدپور با اعلام این‌که مصرف زیاد کالباس به‌دلیل مواد تشکیل‌دهنده آن باعث بروز سرطان معده در میان دانش آموزان می‌شود، تاکید کرد: مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ث مانند گوجه فرنگی، انواع سبزیجات و مرکبات خطر بروز سرطان معده را در آنان کاهش می‌دهد.

وی با تاکید بر تاثیر آموزش به دانش آموزان برای تغییر در ذائقه آن‌ها در بزرگسالی گفت: مواد غذایی مانند تنقلات سالم هم‌چون مغزها، شاه دانه، گندمک، ساندیچ‌های تخم مرغ آب پز، پنیر و گردو میان وعده‌های مناسب برای دانش آموزان است.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با بیان اینکه شیر یک ماده غذایی سالم برای دانش آموزان است، یادآور شد: مادران با توجه به شناخت ذائقه کودکان‌شان از میان وعده‌های سالم خانگی مانند سیب، هویج، لقمه خانگی و شیر برای مصرف دانش‌آموزان در مدارس استفاده کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید