سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

گفتگو با ایران درودی، بانوی نقاشی ایران

سرطان معجزه زندگی من بود

“من عاشق ایرانم، سالها پیش”تابلوی نفت” خود را برای آنکه در اکثر مجلات معتبر دنیا چاپ شد، به این شرط “مُفت” فروختم که زیر آن بنویسند: انسان‌ها تمدن را به ملت ایران بدهکارند، ما ایرانیان بودیم که فرهنگ و تمدن را به دنیا معرفی کردیم. از آن زمان با خودم عهد کردم که تابلوهایم را نفروشم و روزی آنها را در موزه‌ای که متعلق به ایرانیان است بگذارم. به این عهد خود وفا کردم و امیدوارم تا زمانی که موزه‌ام آماده می‌شود زنده باشم و با دستان خود آن را افتتاح کنم…..” ایران درّودی بعد از تاسیس بنیادی در سال ۱۳۹۰، ۱۹۵ اثر برگزيده خویش را كه طى ٤٧ سال با هدف ارائه در موزه شخصی خود حفظ كرده بود، به این بنیاد و مردم ایران بخشیده و هزينه ساخت موزه را از محل فروش منزلش در پاريس تأمين كرده است.

ایران درّودی متولد شهریور ۱۳۱۵ در شهر مشهد، تحصیلات خود را در رشته‌های نقاشی، تاریخ هنر، ویترای، تهیه­ کنندگی و کارگردانی سینما و برنامه‌های تلویزیونی در فرانسه، بلژیک و آمریکا گذرانده است. تاکنون ۶۴ نمایشگاه‌ انفرادی و بیش از۲۵۰ نمایشگاه گروهی در کشورهای آمریکا، بلژیک، ایتالیا، فرانسه، سوییس، ژاپن، مکزیک، کانادا، آلمان، استرالیا، موناکو، امارات متحده‌ عربی و ایران از آثار خود ایشان برپا شده است، همچنین از ایشان تألیفات زیادی در‌باره زندگی، آثار و نیز مقوله‌ هنر به ‌چاپ رسیده است، از آن جمله میتوان به کتاب “در فاصله‌ی دو نقطه” که زندگی‌نامه‌ خود نوشت اوست و همچنین ۲ جلد کتاب از آثار نقاشی او: کتاب “به‌نام قصه‌ی انسان و پایداریش” که شناخت‌نامه‌ ایران درّودی است و کتاب “گفتگوی ایران درّودی با مهدی مظفری ساوجی” که در سال گذشته به چاپ رسیده است، اشاره کرد.

همه چیز از یک ایده در یکی از روزهای گرم تابستان ۹۸ تهران آغاز شد. برگزاری جشن تولد ۸۳ سالگی بانوی نقاشی ایران؛ ایران درّودی توسط موسسه خیریه بهنام دهش­پور برای جلب حمایت هرچه بیشتر از بیماران مبتلا به سرطان تحت پوشش موسسه. در ادامه گزارشی از مصاحبه کوتاه ما که حاصل دیدار هماهنگی برای برگزاری این جشن تولد با این هنرمند برجسته و حامی دیرینه موسسه خیریه بهنام دهش­پور است را تقدیم شما می­ کنیم:

در ابتدای این دیدار، خانم درّودی با مروری بر خاطرات گذشته، از مراسمی که در شهریور ۱۳۹۷ در شهر مشهد و بزرگداشت او برگزار شد و همچنین رونمایی از بیست و یکمین چاپ کتاب “در فاصله دو نقطه” و کتاب تازه انتشار یافته خود به نام “گفت و گو با ایران درودی” سخن گفتند. مبتلا شدن به سرطان بخش دیگری از صحبتهای این هنرمند عزیز بود، بیماری ای که از ۲۰ سال پیش او را درگیر خود کرده و با وجود عوارض زیاد و معالجات در ایران و خارج از کشور، با همه سختی­هایش نقطه عطفی در زندگی او شده است. او هیچ گاه سرطان را جدی نگرفته و به باور او سرطان معجزه زندگی ­اش است. معجزه‌ای که به او زنده بودن را یادآوری کرده و هر ثانیه از زندگی‌اش را لبریز از عشق کرده است.او می­گوید: آثار مهم نقاشی­ هایم را بعد از ابتلا به بیماری سرطان خلق کردم. هر اثری که می کشم من را به حالت عرفانی می برد و نقاشی‌هایم به‌گونه‌ای ترجمان و تصویردنیای ذهنیات من هستند. این چیزی است که من را بعد از ۲۳ بار جراحی سرپا نگه داشته است.

اندیشیدن به کار خیر، شاد کردن دلی که به غم گرفتار آمده و گشاده دستی، حرف زبان و دل اوست. ایران درّودی ۱۵ سال پیش در آغاز فعالیت­های هنری موسسه خیریه بهنام دهش­پور، در نمایشگاه خیریه نقاشی هنرمندان معاصر که در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، شرکت داشت و عواید حاصل از فروش یک تابلو از ایشان و سایر آثار هنری اهدا شده برای این نمایشگاه صرف خرید یک دستگاه درمانی برای بخش رادیوتراپی انکولوژی بیمارستان شهدای تجریش شد. او ضمن اشاره به آن نمایشگاه و تجربه شخصی خود از درمان سرطان گفت:

دلم میخواهد بگویم که بلند نظرو گشاده دست باشیم در کار خیر زیرا دفع شر و بدی میکند در زندگیمان. کمک به بیمارانی که مبتلا به بیماری های صعب العلاج می شوند اما برای درمان خود هزینه ای ندارند، یکی از این اعمال خیر است، چیزی را که در قلب خود احساس می کنید انجام دهید.

در بخش آخر این دیدار، ایران درودی، از اثر طغیان کویر خود سخن گفت. اثری که آن رابسیار دوست دارد. این اثر نمایی از کویری است که با سرازیر شدن باران در آن، طغیان کرده است. به گفته او کویر خراسان اولین منظره ای بوده که چشمانش به آن افتاده و در این اثر روند کار و رسیدن به هدفش یعنی رسیدن به نور را نشان داده است. به باور او کویرنشینان، مردمی هستند که حتما باران در روحشان دمیده است….

ضمن تقدیر و سپاس از ایده ایران درّودی در برگزاری جشن تولد ۸۳ سالگی همراه با موسسه خیریه بهنام دهش­پور، از شما حامیان و دوستداران بانوی نقاشی ایران، دعوت می­کنیم هدیه خود برای این جشن را همراه با آرزوی سلامتی و افتتاح هرچه زودتر موزه ایشان به شماره کارت ۵۳۹۵-۰۸۹۳-۸۶۱۰-۶۲۱۹ بانک سامان به نام موسسه خیریه بهنام دهش ­پور اهدا فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید