سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

گیاهان دربرابر سرطان

گیاهان دربرابر سرطان :

معاون پژوهشی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به سهم قابل توجه گیاهان دارویی در ساخت داروهای ضد سرطان گفت: بیش از60 درصد داروهای ضد سرطان رایج در دنیا از منابع گیاهی به دست آمده است. روجا رحیمی در ادامه می افزاید: ترکیبات طبیعی به دست آمده از گیاهان به عنوان یکی از منابع مهم جهت کشف و شناسایی داروهای جدید به شمار می رود و بیش از 25 درصد داروهایی که در 20 سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته اند به طور مستقیم از گیاهان استخراج شده اند.

استادیار دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: بیشتر مطالعات صورت گرفته روی اثرات ترکیبات طبیعی از گیاهان بر سرطان شامل مطالعات برون تنی و حیوانی است و تعداد مطالعات انسانی اندک است. مطالعات انسانی تاثیر این ترکیبات را در درمان سرطان و همچنین تاثیرآنها را در تسکین علایم سرطان و بهبود عوارض جانبی ناشی از درمانهای رایج نشان می‌دهد.

رحیمی افزود: از میان ترکیبات طبیعی استخراج شده از گیاهان می توان به لیکوپن اشاره کرد که به میزان قابل توجهی در گوجه فرنگی، هندوانه و جعفری موجود است و اثرات مثبتی در درمان سرطان پروستات از خود نشان داده است. الاژیک اسید ترکیب دیگری است که در انار و تمشک یافت می شود و مصرف آن به همراه داروهای شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان پروستات اثرات امیدوار کننده ای به دنبال داشته است. همچنین بتاکاروتن به عنوان ترکیب اصلی موجود در هویج و کدو و همچنین دی ایندولیل متان به عنوان ترکیب اصلی بروکلی و کلم برگ در کمک به درمان نئوپلاسم های رحمی موثر بوده اند.

وی افزود: رزوراترول موجود در انگور، تمشک و شاه توت در مهار تکثیر سلول های سرطانی در افراد مبتلا به سرطان های کولورکتال نقش داشته است و شکل های دارویی بهینه شده از کورکومین به عنوان ترکیب اصلی موجود در زردچوبه در کاهش عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی و پرتودرمانی نیز اثرات مثبتی از خود نشان داده اند.

گیاهان دربرابر سرطان،گیاهان دربرابر سرطان 2

معاون پژوهشی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: ترکیبی به نام اپی گالوکاتشین گالات در چای موجود است و میزان آن در چای سبز به مراتب بیشتر از چای سیاه است. این ترکیب توانسته در بیماران مبتلا به سرطان ریه عوارض ناشی از شیمی درمانی و پرتودرمانی را کاهش دهد.البته باید توجه داشت که این ترکیبات در کنار اثرات مثبت، عوارضی نیز از خود نشان داده اند که گاهی این عوارض جدی بوده اندو از میان این عوارض جدی می توان به سرکوب مغز استخوان، کاهش سطح پتاسیم خون، افزایش سطح کلسیم خون و بالا رفتن آنزیمهای کبدی اشاره کرد.

وی در پایان یادآور شد: در مجموع برای اظهار نظر قطعی در خصوص اثرات مثبت این ترکیبات، مطالعات بالینی بیشتری مورد نیاز است اما می توان به بیماران مبتلا به سرطان توصیه کرد که در رژیم غذایی خود از گیاهان و سبزیجات حاوی این ترکیبات بر حسب نوع سرطان خود بیشتر استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید