سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

۵ آزمایشی که برای تشخیص سرطان پروستات باید انجام داد

5 آزمایشی که برای تشخیص سرطان پروستات باید انجام داد
پروستات قسمتی از دستگاه تناسلی مردان است که در جلو و زیر مثانه قرار گرفته است. پروستات پیشابراه را احاطه می‌کند این مجرا لوله ای است که ادرار از آن جریان می‌یابد (مانند عبور نی از وسط سیب )

سرطان پروستات بیماری است که طی آن، سلول‌های بدخیم (سرطانی) در بافت‌های پروستات تشکیل می‌شود.

تشخیص زود هنگام بیماری، وقتی که بیماری محدود به پروستات است احتمال بهبودی کامل را افزایش می‌دهد .

بسیاری از سرطان‌های پروستات به آهستگی رشد می‌کنند و ممکن است مشکلی ایجاد نکنند اما بعضی رشد سریع دارند و نیازمند درمان سریع هستند.

۵آزمایشی که برای تشخیص سرطان پروستات باید انجام داد:

 

معاینه و مشاهده مستقیم: اورولوژیست از ناحیه مقعد تا پروستات فرد را معاینه می‌کند تا هر گونه مشکل غیر طبیعی در این ناحیه را بررسی کند. پزشک هر گونه بزرگ شدن، عفونت و یا برجستگی در این ناحیه را گزارش می‌‌دهد.

 

تست PSA  خون: برای بررسی اینکه آیا سرطان پروستات وجود دارد یا نه، تست PSA خون از فرد گرفته می‌شود. اگر میزان پروتئینی که پروستات می‌سازد در خون بالا باشد، پزشک به سرطان پروستات مشکوک می‌شود. برای اطمینان از آن آزمایش‌های دیگری را نیز انجام می‌دهد.

 

تجزیه شیمیایی ادرار: در اغلب موارد تجزیه ادرار بهترین و مناسب‌ترین روش برای بررسی سلامت پروستات می‌باشد. نمونه ادرار از فرد گرفته می‌شود و زیر قوی‌ترین میکروسکوپ‌ها آزمایش می‌شود. معمولا تغییر رنگ ادرار، بیانگر نوعی عفونت باکتریایی می‌باشد. مشاهده خون در ادرار نشان دهنده وجود سنگ کلیه و یا عفونت می‌باشد.

 

سونوگرافی مقعدی: اگر بیمار مشکوک به سرطان پروستات باشد، پزشک سونوگرافی را برای او تجویز می‌کند. پروب با فرکانس بالا از طریق مقعد وارد بدن فرد مشکوک می‌ شود. این امواج، تصویری از پروستات فرد بر روی مانیتور ارائه می‌دهد. پزشک می‌‌تواند با مشاهده این تصاویر، هر گونه بی‌نظمی، برآمدگی و یا تومور را تشخیص دهد. اگر توده‌ای نظر پزشک را به خود جلب کند، می‌تواند از آن نمونه برداری کند و آن را برای بررسی‌‌های بیشتر به آزمایشگاه بفرستد.

 

تصویربرداریMRI : اگر در مرحله قبل، پس از انجام بیوپسی معلوم شد که تومور سرطانی است، پزشک از  MRI استفاده می ‌کند تا میزان گسترش و حجم تومور را اندازه‌گیری کند. تصاویر به‌دست آمده از MRI در سه جهت مختلف می ‌توانند محل ضایعه را بررسی کنند و تصویر سه بعدی از اندام داخلی و تومورهای آن بدست آورند.

این تست بسیار گران می‌‌باشد، اما قدرت و حساسیت خوبی برای تشخیص افراد مبتلا به سرطان دارد و می‌تواند اندام‌های درگیر شده در اطراف پروستات را نیز به پزشک نشان دهد.

 

 

منبع: تبیان

دیدگاهتان را بنویسید