سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

احتمال بازگشت دوباره سرطان

احتمال بازگشت دوباره سرطان

احتمال اینکه سرطان دوباره بازگردد چقدر است؟

در ابتدا ممکن است فکر کنید که هر درد، ناخوشی، نفس‌نفس‌ زدن و بیمارشدنی، به این معناست که سرطان‌تان بازگشته است.

ممکن است بسیار نگران این موضوع باشید که مجبورشوید  بیشتر ازحالت معمول با پزشکتان ملاقات کنید. به یاد داشته باشید که وجود هر علامتی لزوماً به این معنا نیست که سرطان‌تان بازگشته است.
اغلب نجات یافتگان اظهار می‌کنند با گذشت زمان، اعتماد به نفس آنها مجددا بازسازی می‌شود و دیگر خیلی به بازگشت سرطان‌شان فکر نمی‌کنند. پس اگر علائم خاص ندارید،سعی نکنید خیلی نگران باشید.
اگر علائم طی یک هفته برطرف نشد، با پزشکان یا متخصصانتان قرار ملاقاتی بگذارید. آنها قادر خواهند بود، به شما قوت قلب دهند و نیز تصمیم بگیرند که آیا به هر نوع آزمایش دیگری، نیاز دارید یا خیر؟
به یاد داشته باشید: خیلی از علائم هیچ ارتباطی به سرطان شما ندارند، ممکن است تنها دچار سردرد یا دل‌درد شده باشید یا به خاطر چندین ماه درمان‌تان احساس خستگی عمومی و فرسودگی نمایید.

چقدر احتمال دارد که سرطان دوباره بازگردد؟

ممکن است از اینکه چقدر احتمال دارد سرطان‌تان بازگردد یا اینکه افراد مبتلا به سرطان مشابه شما چه قدر زنده مانده‌اند، شگفت‌زده شوید. پزشک یا پزشکان متخصص سرطان‌تان بهترین کسانی هستند که می‌توانید با آنها درباره‌‌سرطانی که به آن مبتلا هستید صحبت کنید. اما آن‌ها هم هنوز قادر نخواهد بود که با اطمینان درباره آن چه اتفاق خواهد افتاد با شما صحبت کنند. ممکن است قبول کردن این مساله برای‌تان بسیار دشوار باشد و کسی را بخواهند که قادر باشد به شما پاسخ واضح و روشن بدهد. این موضوع بسیار طبیعی است.
اینکه بدن شما چه اندازه درگیر سرطان و درمان آن بوده‌ مشابه سایر افراد نبوده است، همه ما منحصر به فرد هستیم، برای مثال: انواع مشابه سرطان، می‌توانند در افراد مختلف نرخ پیشرفت متفاوتی داشته باشند.
پزشک‌تان تنها می‌تواند، به شما پاسخی براساس مطالعات پژوهشی و تجربیات به دست آمده از سایر بیماران ارائه دهد، اما همیشه ممکن است مقداری عدم قطعیت هم وجود داشته باشد. سعی کنید، اجازه ندهید که این موضوع خیلی شما را ناراحت کند. بسیاری از نجات‌یافتگان سرطان اظهار می‌کنند، با گذشت زمان، شما راه خود را برای کنار آمدن با احتمال بازگشت سرطان‌تان،‌ پیدا خواهید نمود!

منبع: سلامت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید