سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

بیشتربدانیم، ایمن بمانیم

بیماری سرطان به دلایل مختلفی می‌تواند در بدن هر یک از افراد بروز کند، مانند سرماخوردگی فقط واگیر ندارد. ولی راهکارهای پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به آن زیاد است. براین اساس به شما همراهان گرامی توصیه می‌کنیم که:

۱- روزانه حداقل ۳۰دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.

تحقیقات نشان داده اند که فعالیت بدنی علاوه بر حفظ وزن در پیشگیری از سرطان هم نقش دارد.فعالیت بدنی منظم احتمال سرطان هایی چون پستان و روده بزرگ را کاهش می دهد. مطلوب این است که هفته ای ۱۵۰ دقیقه ورزش کنید یا ۷۵ دقیقه ورزش متوسط انجام دهید. اگر بخواهیم ساده بگوییم بهتر است روزانه ۳۰ دقيقه ورزش کنید به طوری که ضربان قلب شما بالا برود و در کنار آن تمرین هایی برای تقویت عضلات داشته باشید.

اگر نمی توانید به اندازه مطلوب ورزش کنید، مطمئن باشید که حتی چند دقیقه ورزش کردن بهتر از ورزش نکردن است. از نشستن طولانی مدت از جمله برای تماشای تلویزیون بپرهیزید.

۲-لازم است هر شب ۷ تا ۸ ساعت بخوابید.

اکثر مردم به ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارند. مشکل خواب رفتن، بیدار شدن از خواب در طول شب و یا برخی داروها می تواند الگوهای خواب شما را مختل کند. اثرات محرومیت طولانی مدت خواب می تواند موجب احساس سستی دائمی، تحریک پذیر و خلق بد شود. نداشتن خواب کافی می تواند حتی خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان پستان را افزایش دهد و می تواند منجر به مرگ زودرس شود.

۳-نقش تغذیه و شیوه زندگی سالم در پیشگیری و حتی درمان عوارض سرطان تایید شده است.

– از غذاهاي كم چرب و تا حد امكان فاقد چربيهاي حيواني استفاده کنید.

– روزانه ۵ وعده از سبزي ها و ميوه ها استفاده کنید.

– از روشهای صحیح پخت مانند کبابی، بخارپز، آبپز و پخت ملایم در حرارت کم استفاده کنید. غذاهای نیم سوخته و سوخته(کباب، جوجه کباب، ته دیگ، سیب زمینی و پیاز داغ سوخته) را مصرف نکنید.

– از مصرف انواع گوشتهای دودی شده، نمک سودشده یا فرآوری شده با مواد شیمیایی و نگهدارنده مانند سوسیس و کالباس و کنسرو بپرهیزید.

 – مصرف قند و شکر تصفیه شده را کاهش دهید.

– مصرف نمک را محدود کنید و برای طعمدار کردن غذا از ادویه و چاشنی گیاهی استفاده کنید.

– از مصرف مشروبات الكلي پرهيز نماييد. هر چه میزان مصرف الکل بیشتر و طول دوره آن طولانی تر باشد، احتمال سرطان افزایش می یابد

۴. همیشه ورزش کنید. با انجام هدفمند ورزش به طور مستمر و توجه به شعار« اول مراقب خودت باش»، اول به سلامتی جسمی و روحی خودمان کمک می‌کنیم بعد اطرافیان.

منبع:

  • غذا، تغذیه و سرطان تالیف: دکتر سید حسین داودی و دکتر محمد اسمعیل اکبری
  • اصول ده گانه در پیشگیری از سرطان،انتشارات وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید