سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

تشخیص دقیق 99 درصدی سرطان بوسیله تلفن همراه؟!

تشخیص دقیق 99 درصدی سرطان،تشخیص دقیق 99 درصدی سرطان،تشخیص دقیق 99 درصدی سرطان

تشخیص دقیق 99 درصدی سرطان بوسیله تلفن همراه؟!

این طیف سنج پزشکان را قادر می سازد تا بیماری‌های جدی را در یک آزمایشگاه کاملا متحرک تشخیص دهند.

این وسیله با تجزیه و تحلیل ترکیبی از مواد شیمیایی در نمونه‌های بافتی، نشانگر زیستی اینترلوکین 6 را تشخیص می‌دهد که به اندازه زیادی با سرطان‌های ریه، پروستات، کبد،پستان و پوست یا بافت ارتباط دارد.

گرچه این وسیله، اولین طیف‌سنج ابداعی برای تلفن هوشمند نیست، اما می‌تواند هم‌زمان هشت نمونه را پردازش کند به این معنی که برای پزشکان در مناطق دورافتاده و به دور از امکانات کامل بیمارستانی ارزشمند خواهد بود.

محققان دانشگاه واشنگتن که این طیف سنج را ابداع کرده‌اند، می‌گویند: استفاده از این طیف سنج به‌ویژه برای درمانگاه‌ها و بیمارستان‌هایی که آزمایشگاه ندارند ولی تعداد زیادی نمونه دارند و یا پزشکانی که در خارج از کشور و یا مناطق دور افتاده مشغول فعالیت هستند، مفید خواهد بود.

معمولا طیف سنج ها با اندازه‌گیری خصیصه‌های نور در طیف الکترومغناطیسی کار می‌کنند و محققان با ثبت چگونگی درخشش و انعکاس نور در یک نمونه سلولی می‌توانند سلول‌های سرطانی را درون سلول‌های انسانی تشخیص دهند.

در این مورد، طیف سنج تلفن همراه از روشی به نام( ELISA  آزمون ایمونوسوربنت متصل به آنزیم ) استفاده می‌کند. در این روش تغییرات صورت گرفته در آنتی بادی‌ها و رنگ‌های سلول برای تشخیص هر گونه نشانگر زیستی بیماری که ممکن است وجود  داشته باشد، به‌کار می رود.

کیت مورد استفاده در این فرایند، برای گوشی‌های آیفون 5 ساخته شده است اما محققان می گویند تصمیم دارند آن را با سایر مدل‌های تلفن هوشمند منطبق سازند.

این سیستم هم‌چنین می‌تواند داده ها را به صورت بی‌سیم با سایر محققان به اشتراک گذارد و نیازی به مصرف زیاد انرژی ندارد، اما یک بسته باتری یکپارچه نیز وجود دارد که استفاده از آن در صورت دور بودن طولانی مدت از امکانات می‌تواند بسیار مفید باشد.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید