سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

سرطان‌زا بودن سیگار

سرطان‌زا بودن سیگار

سرطان‌زا بودن سیگار

سیگار تا به حال یکی از غیر قابل پیشگیری‌ترین عاملان سرطان است. به لطف تحقیقات گسترده دانشمندان ارتباط میان سیگار و سرطان کاملا روشن و غیر قابل انکار است. سیگار در حال حاضر یک پنجم از کل میزان مرگ و میر در جهان را به خود اختصاص داده است و متاسفانه در قرن ۲۰ عامل مرگ بیش از ۱۰۰ میلیون نفر بوده است و پیش بینی می‌شود که بیش از یک میلیارد نفر در قرن ۲۱ با توتون و تنباکو خواهند مرد.

    خبر خوب این است که بسیاری از این مرگ و میرها با ترک سیگار قابل پیشگیری هستند.

در حال حاضر بیش از چهار پنجم سرطان‌ها در بریتانیا سرطان ریه است که بیشترین آمار مرگ و میر در جهان نیز مربوط به سرطان ریه می‌باشد.  توتون و تنباکو خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها مانند حلق و گلو، مری، تخمدان و رحم، ، مثانه، پانکراس، کلیه، کبد، معده، روده، بینی و سینوس و برخی از انواع سرطان خون را افزایش می‌دهد. هم‌چنین شواهدی وجود دارد که سیگار کشیدن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.

چرا سیگار اعتیاد آور است؟

سیگار حاوی ماده‌ای به نام نیکوتین است. این ماده اعتیاد آور در کمتر از ۲۰ ثانیه پس از استنشاق دود سیگار به مغز می‌رسد. نیکوتین دقیقا مانند هروئین و کوکائین موجب اعتیاد می‌شود با این تفاوت که اعتیادی سخت‌تر از آن‌ها را در بدن فرد به وجود می‌آورد و به‌طور کلی سیستم عصبی فرد را تحت کنترل خود می‌گیرد. بنابراین اگر فردی اولین سیگار را کشید احتمال این که بتواند آن را ترک کند سخت می‌شود و به همین دلیل است که خیلی از افراد سیگاری در ترک سیگار بسیار عاجزند.

سیگار بر کدام قسمت بدن انسان تاثیر می‌گذارد؟

سیگار وارد جریان خون می‌شود و متاسفانه به کلیه نقاط بدن می‌رود. بنابراین سیگار عامل بیش از ۱۴ نوع سرطان و انواع بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع بیماری‌های تنفسی است.

چگونه سیگار موجب بروز سرطان می‌شود؟

متاسفانه سیگار موجب آسیب به DNA  می‌شود. و این آسیب دقیقا به ژنی وارد می‌شود که مسئولیت تقسیم سلولی و پیشگیری از سرطان را دارد. وجود مواد شیمیایی مختلف از جمله بنزن، پلونیوم ۲۱۰ ، benzo(a)pyrene و نیتروسامین از عاملان اصلی آسیب به DNA هستند. متاسفانه موادی مانند کروم موجب تشدید و احتمال آسیب‌رسانی بیشتر به ژن‌ها را فراهم می‌کنند و مواد سمی بیشتری می‌سازند که احتمال سرطانی شدن سلول‌ها را بیشتر و بیشتر می‌کند.

چه مدت طول می‌کشد که سیگار به سرطان بینجامد؟

سال‌ها طول می‌کشد تا سیگار موجب آسیب‌رسانی به DNA شود. بدن ما طوری طراحی شده است که در برابر آسیب‌های کوچک مقاومت می‌کند ولی وقتی آسیبی بیش از اندازه به بدن برسد بدن دیگر توانایی مقاومت ندارد. مواد شیمیایی موجود در سیگار در حدی است که بدن نمی‌تواند در برابر آسیب‌های ناشی از آن ها مصون بماند. هر ۱۵ سیگاری که فرد می‌کشد موجب ایجاد آسیب به DNA  و ایجاد سلول سرطانی می‌کند. بنابراین کاملا واضح است که چرا باید هر چه زودتر سیگار را ترک کنید.

چگونه سیگار موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود؟

بدن افرادی که سیگاری هستند کمتر از افراد سالم قادر به کنترل مواد شیمیایی سمی است. مواد شیمیایی موجود در دود سیگار مانند کادمیوم پروتئین‌های پاکسازی بدن به نام آنزیم‌های پاک کننده را از بین می‌برند و با نبود این آنزیم‌ها بدن قادر نخواهد بود که مواد شیمیایی سمی را پاک کند. از طرفی با ضعف سیستم ایمنی بدن ما قادر به سرکوب سلول‌های سرطانی نخواهد بود.

منبع: نت نوشت

دیدگاهتان را بنویسید