سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

سویا و درمان سرطان پستان

سویا و درمان سرطان پستان

سویا و درمان سرطان پستان

دانشمندان، مسیرهای بیولوژیکی‌ای را در موش‌ها یافتند که با مصرف بلند مدت سویا، تاثیر تاموکسیفن (داروهای هورمونی تعدیل‌کننده انتخابی گیرنده استروژن) را بهبود می‌بخشد و از احتمال عود کردن سرطان پستان می‌کاهد.
اما، آن‌ها نیز نشان دادند که چرا اگر در حین درمان با تامیکسوفن، برای اولین‌بار سراغ غذاهایی بروید که پایه‌ آن‌ها سویا باشد، می‌تواند به شکل معکوس تاثیر دارو را کاهش دهد و احتمال عود کردن را افزایش دهد.
مطالعه‌ منتشر شده، نشان داد که چگونه بیولوژی مولکولی در استفاده از سویا، بر تاموکسیفن تاثیر می‌گذارد – هم مثبت و هم منفی.
هم‌چنین این مطالعه، بازتابی است از آن‌چه در بیماران مبتلا به سرطان پستان مشاهده شد .
لینا هیلا کیوی-کلارک، سرپرست این تحقیق: مدت‌ها است که نسبت به ژنیستئین تناقض وجود دارد.
ژنیستئین، ساختار مشابهی با استروژن دارد و گیرنده‌های استروژن را تا حدی فعال می‌کند.
استروژن باعث رشد اکثر سرطان‌های پستان است.
با این‌حال، در کشورهای آسیایی که میزان خوردن سویا بسیار بالا است، آمار سرطان پستان ۵ برابر کمتر از زنان در غرب است.
پس چرا سویا که کار استروژن را انجام می‌دهد، از زنان آسیایی محافظت می‌کند؟ بیش از ۷۰ درصد از 1/67 میلیون زنی که در سال ۲۰۱۲ مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده شدند، گیرنده‌های استروژن فعال داشتند، و تاموکسیفن و روش‌های هورمونی دیگر، هدف‌شان کاهش توانایی استروژن در رشد سرطان است.
این داروها، رایج‌ترین شکل درمان برای این سرطان است.
با این‌که درمان هورمونی می‌تواند در پیشگیری یا درمان سرطان پستان بسیار مؤثر باشد، حدود نیمی از بیمارانی که از این روش درمان استفاده می‌کنند، بدن‌شان نسبت به آن مقاومت نشان می‌دهد و یا سرطان‌شان عود می‌کند.
استفاده طولانی‌مدت و مداوم از ژنیستئین قبل از شکل‌گیری سرطان پستان، ایمنی عمومی در برابر سرطان را افزایش می‌دهد و در نتیجه نسبت به پیشرفت سرطان و عود کردن آن محافظت می‌کند.
هم‌چنین مکانیسمی به نام اتوفاژی را متوقف می‌کند.
اتوفاژی باعث می‌شود تا سلول‌های سرطانی نجات پیدا کنند.
همین مسئله است که به بهبود عملکرد تاموکسیفن کمک می‌کند.
مطالعات پیشین به هیچ تاثیر منفی‌ای از دریافت سویا بر روی نتیجه‌ی سرطان پستان نرسیدند.
هم‌چنین نشان داده بودند که زنان آسیایی و هندواروپایی که روزانه حداقل یک سوم فنجان شیر سویا (۱۰ میلی‌گرم ایزوفلاون) می‌خوردند، کمترین احتمال عود کردن سرطان پستان را داشتند.
اما آن‌چه مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شد، در استفاده از سویا بعد از ابتلا به سرطان پستان نشان داد، چیز متفاوتی بود.
شروع به مصرف ژنیستئین بعد از شکل‌گیری سرطان پستان در حیوانات، هیچ واکنش ایمنی ضد توموری را تحریک نکرد تا سلول‌های سرطانی را حذف کند.
محققین گفتند: اما ما هنوز نمی‌دانیم که چرا این مسئله باعث شد تا حیوانات نسبت به تاثیرات مفید تاموکسیفن مقاوم شوند و خطر عود کردن سرطان را افزایش دهد.
حیواناتی که از شروع بزرگسالی‌شان به مصرف ژنیستئین پرداخته بودند، تنها ۷ درصد احتمال داشت تا سرطان‌شان بعد از درمان با تاموکسیفن عود کند، اما در موش‌هایی که تنها بعد از شکل‌گیری سرطان ژنستئین دریافت کردند، ۳۳ درصد احتمال عود کردن وجود داشت.
محققین گفتند: معمای ژنیستئین و سرطان پستان در مدل موش‌های ما کاملا حل شد و توانست دلیل تناقضی را که در مطالعات حیوانی و بیماران دیده شده بود توضیح دهد.
در حال حاضر، بسیاری از متخصصین سرطان به بیماران‌شان توصیه می‌کنند تا از مکمل‌های ایزوفلاون یا غذاهایی که سویا دارند استفاده نکنند.
اما اگر نتایجی که در این مطالعه به دست آوردیم درست باشد، می‌توان توصیه‌‌دقیق‌تری انجام داد.
اگر پیش از سرطان از سویا در تغذیه‌ خود استفاده می‌کردند، باید به خوردن آن ادامه دهند، اما اگر پیش از آن ژنیستئین وارد بدن‌شان نشده است، نباید استفاده از آن‌را شروع کنند.

منبع: بهداشت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید