سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

سیگار دهان را بیمار می کند

سیگار دهان را بیمار می کند

 در این مطلب شش تاثیر آسیب‌رسان سیگار بر سلامت دهان را مرور می‌کنیم، شاید تشویقی باشد برای اینکه پاکت سیگار را روانه سطل زباله کنید.



سیگار و دهان




شاید زمانی سیگار کشیدن بسیار باکلاس و روشنفکرانه به نظر می‌رسید، اما این روزها بسیاری از افراد به این باور رسیده‌اند که سیگار سلامتی‌شان را به خطر می‌اندازد و منطق حکم می‌کند تا از آن دوری کنند. بنابراین این روزها سیگار نکشیدن نمادی از شخصیت و احترام فرد به سلامت خود و دیگران است. البته خود سیگاری‌ها بهتر از هر کس دیگری نسبت به عوارض آن آگاه هستند. اما با این حال برخی هم‌چنان بر این عادت نادرست پافشاری کرده و سلامتی خودشان را به خطر می‌اندازند.

در دنیای امروز تمام مجلات، روزنامه‌ها، آگهی‌ها و غیره پر است از پیام‌های مبارزه با دخانیات. حتی روی پاکت سیگار نیز با نگارش پیام و تصاویری سعی در آگاهی مردم از عوارض آن شده است. بنابراین همه مردم یا دست کم خیلی از افراد می‌دانند که سیگار برای سلامتی مضر است.
اگر سیگار می‌کشید باید قبول کنید که سه برابر بیشتر از غیرسیگاری‌ها مستعد ابتلا به پوسیدگی دندان‌ها خواهید بود.

واقعیت این است که مصرف سیگار می تواند باعث بروز بیماری‌ها و مشکلات بسیار جدی مانند سرطان، بیماری‌های ریوی و بیماری‌های قلبی شود. علاوه بر آن اثراتی در دهان مصرف‌کننده‌ها دارد و با هر پکی که می‌زنند لب‌ها، زبان، دندان‌ها و لثه‌هایشان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در ادامه شما را بیشتر با آسیب‌های دهانی سیگار آشنا می‌کنیم.


سیگار و سرطان دهان

متاسف هستیم که این را می‌گوییم، اما سیگار کشیدن یا جویدن توتون خطر ابتلا به سرطان زبان، لب‌ها، لثه و حنجره را بالا می‌برد. محققان کانادایی اعلام کرده‌اند که مصرف سیگار سالانه، موارد جدید سرطان زبان را ایجاد می‌کند که معمولا بیشتر آقایان هستند. متخصصان تاکید دارند افرادی که سیگار می‌کشند و جزو مصرف‌کنندگان الکل نیز محسوب می‌شوند، با خطرات جدی تری روبرو هستند.

متاسفانه در اکثر موارد سرطان دهان صرفا زمانی که به مرحله پیشرفته رسیده باشد، تشخیص داده می‌شود. بنابراین مسئله درمان آن بسیار سخت و پیچیده می‌شود. در کشوری مانند کانادا سالانه یک میلیون نفر به دلیل ابتلا به سرطان دهان، جان خود را از دست می‌دهند.


سیگار و بیماری‌های لثه

دخانیات به دو صورت به لثه‌ها حمله می‌کند. در صورت اول افراد سیگاری بیشتر در معرض پلاک‌های باکتریایی در دهان هستند که لثه‌ها را در معرض خطر مداوم قرار می‌دهند. در صورت دوم سیگاری‌ها با کمبود اکسیژن در خون مواجه هستند. این مسئله نیز باعث کند شدن روند بهبود زخم می‌شود.

بنابراین زمانی که لثه فرد دچار مشکل و عفونی شده باشد، بدن آمادگی کمتری در مقابله با این عفونت دارد. بیماری‌های مربوط به لثه در افراد سیگاری در مقایسه با غیرسیگاری‌ها با سرعت بیشتری گسترش می‌یابد.


سیگار و پوسیدگی دندان

در نظر داشته باشید که با افزایش پلاک دهان و مشکلات لثه ناشی از مصرف دخانیات، افراد بیشتر در معرض پوسیدگی دندان قرار می‌گیرند. اگر سیگار می‌کشید باید قبول کنید که سه برابر بیشتر از غیرسیگاری‌ها مستعد ابتلا به پوسیدگی دندان‌ها خواهید بود.


سیگار و بوی بد دهان

خدا نکند که آدم مجبور باشد از نزدیک با یک فرد سیگاری هم کلام شود. بوی تند سیگار واقعا آزاردهنده است. چیز جدید و شگفت‌آوری نیست. دهان سیگاری‌ها بوی بدی می‌دهد و با جویدن آدامس نعنایی و غیره نیز مشکل حل شدنی نیست.

بیش از چهارهزار ترکیب شیمیایی و سمی در سیگار وجود دارد که با هر پک در دهان جریان می‌یابد و اکثر آنها روی سطح داخلی دهان جا خوش می‌کنند. علاوه بر این، مصرف دخانیات باعث خشکی دهان می‌شود. این وضعیت می‌تواند باعث عفونت لثه‌ها و حتی تحریک سینوس‌ها و تولید رینوفرانژیت یا سرماخوردگی شود.


سیگار و دندان های زرد و لک دار

حس چشایی و بویایی افرادی که به طور مداوم سیگار می‌کشند دچار مشکل می‌شود. در نتیجه این افراد عطر و طعم واقعی غذا را درک نمی‌کنند.


دهان یک فرد سیگاری به هیچ عنوان زیبا نیست

گودرون و نیکوتین روی دندان‌ها لکه‌های زرد پررنگی ایجاد می‌کند و این رنگ می‌تواند در رگه‌های ریز مینای دندان رسوخ کند. باید بدانید که بعد از چند سال سیگار کشیدن، لکه‌ها دائمی می‌شوند.


سیگار و کاهش حس چشایی و بویایی

حس چشایی و بویایی افرادی که به طور مداوم سیگار می‌کشند دچار مشکل می‌شود. در نتیجه این افراد عطر و طعم واقعی غذا را درک نمی‌کنند. اگر شما هم جزو این افراد هستید نه تنها از غذاخوردن لذت نخواهید برد، بلکه به امید طعم‌دار کردن غذایتان مقدار زیادی نمک یا شکر به آن خواهید افزود.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که از هر پنج فرد سیگاری، حدودا یک نفر حس چشایی و بویایی ضعیفی دارد. خوشبختانه این تاثیر بعد از ترک سیگار به مرور از بین می‌رود و شما می‌توانید از عطر و طعم غذایی که میل می‌کنید لذت ببرید.


آیا زمان آن نرسیده که سیگار را ترک کنید؟

امیدواریم مسائلی که مطرح کردیم شما را متقاعد کرده باشد که زمان ترک سیگار فرا رسیده است. اما چگونه می‌توانید به این امر مهم دست پیدا کنید؟ راز موفقیت این است که بدون احساس خستگی، تلاش کنید. ممکن است روش‌های متعددی را امتحان کنید. البته در گام اول باید به مضرات آن واقف شده و اراده کنید، چون بدون تصمیم قلبی راه به جایی نخواهید برد.

در گام بعد شاید لازم باشد دست به جیب نیز بشوید. امروزه برچسب‌های پوستی نیکوتین وجود دارد که کشش بیمارگونه به سمت تنباکو و علائم اعتیاد را کاهش می‌دهد. البته مشاورهایی نیز هستند که به افراد در کاهش اعتیاد به سیگار و ترک آن کمک می‌کنند. رعایت بهداشت دهان از اهمیت بالایی برخوردار است و دندانپزشک نیز می‌تواند اطلاعات بیشتری برای سالم‌تر نگه داشتن دندان‌هایتان ارائه دهد.

منبع: انتخاب

دیدگاهتان را بنویسید