سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

موادغذایی سرطان‌زا را بشناسیم

موادغذایی سرطان زا را بشناسیم
بیشتر افراد تصمیم می‌گیرند تا از یک رژیم غذایی متعادل و سالم پیروی کنند، اما مصرف همیشگی موادغذایی سالم برای آن‌ها کار دشواری خواهد بود.  زیرا گاهی اوقات به دلایلی احتمال دارد خرید فست فود یا موادغذایی فرآوری شده را ترجیح دهند که البته جزو موادغذایی سرطان‌زا به حساب می‌آیند.

لازم است بدانید که این موادغذایی مقدار زیادی چربی، قند، نمک و افزودنی‌های طعم‌دهنده دارند. هم‌چنین آن‌ها علاوه بر میزان کالری بالایی که برای بدن فراهم می‌کنند سرشار از کارسینوژن یا موادسرطان زا هستند.
موادغذایی سرطان زا
در ادامه به برخی از موادغذایی سرطان‌زا و مضر پرداخته می‌شود که اغلب افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند.
گوشت‌های فرآوری‌شده
گوشت‌های فرآوری‌شده شامل گوشت‌هایی است که با پختن ، دودی کردن، نمک سود کردن و اضافه کردن موادشیمیایی نگهدارنده حفظ می‌شوند و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهند.
به بیشتر این گوشت‌ها ماده  سرطان‌زایی به نام سدیم نیترات اضافه می‌کنند تا این موادغذایی همیشه تازه و خوشایند به نظر آیند.
هم‌چنین براساس مطالعه دیگری، مصرف گوشت‌های فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می‌دهد.
طبق توصیه انجمن جهانی تحقیقات سرطان از مصرف تمام انواع گوشت‌های فرآوری شده از جمله سوسیس، بیکن، هات داگ، همبرگر بسته بندی شده، ساندویچ گوشت، سالامی، پپرونی و تمام انواع گوشت های قرمز استفاده شده در موادغذایی منجمد و سایر غذاهای آماده اجتناب نمایید.
ذرت بوداده با مایکروویو
ذرت بوداده مایکروویو شده حاوی موادشیمیایی سرطان‌زا به نام PFOA است که می‌تواند موجب ناباروری و سرطان کبد، بیضه و پانکراس شود.
مایکروویو کردن باعث تبخیر این موادشیمیایی و مخلوط آن‌ها با ذرت بوداده خواهد شد. بنابراین بهترین راه برای درست کردن ذرت بوداده استفاده از روش سنتی متداول است.
چیپس سیب زمینی
چیپس سیب زمینی علاوه بر چربی‌های ترانس، حاوی کربوهیدرات ها، نمک، نگهدارنده‌ها، رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی است.
هم‌چنین پختن در درجه حرارت بالا موجب تشکیل موادسرطان‌زا مانند آکریلامید می‌شود که با بیشتر عوامل سرطان در ارتباط است. از طرفی چیپس‌های سیب زمینی با چربی‌های ترانس کم نیز ممکن است حاوی آکریلامید باشند.
موادغذایی سرطان زا را بشناسیم
نوشابه‌ها
 نوشابه‌ها سرشار از قند، مواد مصنوعی و کالری می‌باشند که هیچ فوایدی برای بدن ندارند. هم‌چنین قند موجود در یک قوطی نوشابه با ۱۰ قاشق غذاخوری شکر برابر است.
مصرف نوشابه‌های قندی منجر به افزایش حساسیت دندان‌ها و کرم خوردگی آن‌ها می‌شود.
هم‌چنین مطالعات نشان می‌دهد که مصرف نوشابه به صورت دو بار در هفته علاوه بر چاقی خطر پیشرفت سرطان پانکراس را دو برابر افزایش می‌دهد.
ماهی پرورشی
ماهی پرورشی سالمون حاوی میزان ویتامین D کمتری از سالمون وحشی است. هم‌چنین محتوی مقادیر بالایی از آلودگی‌ها از جمله آنتی بیوتیک‌ها، PCB، آفت کش‌ها و موادسرطان‌زا می‌باشد.
مقدار بالایی آنتی بیوتیک در ماهی‌های پرورشی وجود دارد که مصرف آن‌ها می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان شود.
آلودگی میوه‌ها
 سیب‌ها معمولا بیشترین میزان آلودگی با آفت کش‌ها را دارند. از دیگر موادغذایی سرطان‌زا مربوط به محصولات آلوده به آفت کش‌ها می‌توان به سیب زمینی، انگور، توت فرنگی، گشنیز و پرتغال اشاره کرد.
این موادشیمیایی نه تنها سمی هستند، بلکه خطر برخی از انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهند.
مطالعت نشان می‌دهد که قرارگیری مادران در معرض این آفت کش‌ها باعث افزایش خطر بیش فعالی یا اختلال نقص توجه و کاهش ضریب هوشی در کودکان می‌شود.
موادغذایی کنسروشده
 قوطی‌های استفاده شده برای محصولات غذایی مانند گوجه فرنگی حاوی ماده شیمیایی سمی به نام “بیسفنول آ” یا BPA است که عملکردی مانند استروژن دارد و باعث برهم زدن عملکرد طبیعی هورمونی در بدن می‌شود.
مطالعات نشان می‌دهد که میان BPA و آسیب روده ای، بیماری قلبی، ناباروری و برخی مسائل باروری دیگر ارتباط وجود دارد. براساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، قرارگیری در معرض BPA در ایالات متحده بسیار گسترده شده است.
هم‌چنین کنسرو گوجه فرنگی در میان موادغذایی کنسرو شده دارای خطرات بیشتری بوده زیرا اسیدیته بالای گوجه فرنگی‌ها می‌تواند موجب ورود BPA به آن‌ها شود.
موادغذایی و نوشیدنی‌های رژیمی
از دیگر موادغذایی سرطان‌زا می‌توان به موادغذایی و نوشیدنی‌های رژیمی اشاره کرد که نسبت به سایر موادغذایی که به روش‌های رایج شیرین می‌شوند، مضرات بیشتری دارند.
این موادغذایی و نوشیدنی‌های رژیمی آسپارتام، سوکرالوز، ساخارین و شیرین کننده‌های مصنوعی دیگری دارند که می‌توانند موجب بسیاری از بیماری‌ها شامل سرطان و نقایص تولد شوند.
آرد تصفیه شده
موادغذایی با میزان بالایی قند از جمله موادغذایی فرآوری شده با آرد تصفیه شده به ویژه در صورت مصرف مداوم باعث افزایش خطر سرطان پستان می‌شوند.
این موادغذایی نمایه گلیسمی بالایی دارند که علاوه بر افزایش سطوح قند خون منجر به رشد سریع سلول‌های سرطانی و گسترش آن‌ها خواهند شد.
قندهای تصفیه شده
موادغذایی تهیه شده از قندهای تصفیه شده از جمله کیک، کلوچه، پای، نوشابه و آب میوه موجب افزایش سطوح انسولین و رشد سریع سلول‌های بدخیم می‌شوند.

شیرین کننده‌های مصنوعی نیز مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا بسیار مضر می‌باشند، زیرا سلول‌های سرطانی برای تکثیر به آسانی این قندها را متابولیزه می‌کنند.

روغن‌های هیدروژنه
روغن‌های هیدروژنه اغلب برای حفظ و تثبیت موادغذایی فرآوری شده کاربرد دارند.
این روغن‌ها با تاثیر بر غشاهای سلولی می‌توانند موجب ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان شوند. به این دلیل بسیاری از تولیدکنندگان از مصرف این روغن‌ها اجتناب و از جایگزین‌هایی از جمله روغن پالم استفاده می‌کنند.
موادغذایی فرآوری شده هم‌چنین حاوی چربی ترانس بوده که برای سلامتی خطرناک است.
موادغذایی اصلاح شده ژنتیکی
موادغذایی تولید شده با استفاده از بیوتکنولوژی یا زیست فناوری، GMO (ارگانیسم‌های اصلاح شده ژنتیکی) نامیده می‌شوند که به صورت میوه، سبزیجات، گوشت‌ها، روغن‌ها و مشتقات غذایی یافت می‌شوند.
این موادغذایی خطر رشد سرطان را افزایش می‌دهند و بهتر است در یک رژیم غذایی سالم از مصرف آن‌ها اجتناب شود.

منبع: بهداشت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید