سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

نرم افزار تشخیص سرطان

نرم افزار تشخیص سرطان،نرم افزار تشخیص سرطان2،نرم افزار تشخیص سرطان3،نرم افزار تشخیص سرطان 4

اولین نرم افزار تشخیص سرطان

محققان دانشگاه مرکز سرطان دکتر اندرسون تگزاس اولین نرم افزار در جهان را که قادر به تشخیص تغییرات سرطانی در یک سلول است را توسعه داده اند.

روش جدید این امکان را به محققان می دهد که تغییرات جزئی در یک رشته DNA از سلول های فرد مبتلا را تشخیص دهند. البته این روش هنوز کامل نیست و برای چنین تشخیصی نیاز به تجزیه و تحلیل تعداد زیادی از سلول ها است.

این متد جدید بر اساس آخرین آنالیز DNA، به نام توالی تک سلولی یا “SCS” کار می کند، که به نظر می رسد برای جهش DNAدر سلول های متعدد نیاز است و به محققان برای شناسایی جهش های سرطانی در یک نمونه بافت کمک می کند.

فناوری SCS به طور قابل توجهی از روش های موجود تعیین توالی نسل های بعدی (NGS)، که ژنوم میلیون ها سلول را اندازه گیری می کند، متفاوت است. SCS تاثیر قابل توجهی در زمینه پزشکی و زیست شناسی مولکولی داشته است، اما این نرم افزار/وسیله محاسباتی که توالی DNA را تجزیه و تحلیل می کنند، دقیقا آن چیزی نیست که محققان به آن نیاز داشتند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه تگزاس این ابزار تجزیه و تحلیل را با یک نرم افزار جدید به نام “Monovar” ارتقاء داده و عملکرد فنی آن را بهبود بخشیده است. این روش باعث می شود که تغییرات کوچک در DNA که با عنوان تک نوکلئوتیدی (SNV) شناخته می شوند، تشخیص داده شود. SNV به طور معمول به عنوان نشانه برای شناسایی هر دو بیماری ارثی و بیماری های مربوط به DNA  مانند سرطان، استفاده می شوند.

Monovar یک ابزار انعطاف پذیر است و قادر به تجزیه و تحلیل DNA در انواع برنامه های کاربردی فراتر از تشخیص اولیه سرطان و درمان است.

دکتر نیکلاس نرین و دکتر کن چن در مورد Monovar گفتند: این وسیله می تواند کاربردهای مهم و کلیدی در زمینه تشخیص و درمان سرطان، داروهای شخصی، و تشخیص ژنتیکی پیش از تولد (که در آن تشخیص دقیق SNV برای مراقبت از بیمار حیاتی است) داشته باشد. ما تمام تلاش خود را می کنیم که هر چه سریع تر استفاده از آن را نهایی کنیم و بتوانیم قدم مهمی در پیشگیری و یا حتی درمان سرطان برداریم. این کار شدنی است و فقط زمان می برد تا به نتیجه برسد.

نتایج این تحقیقات که اخیرا در نسخه آنلاین مجله معتبر طبیعت (Nature) چاپ گردید، مورد استقبال زیادی از سوی مخاطبین قرار گرفت.

منبع: بیوکمپ

دیدگاهتان را بنویسید