سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

نه به مواد مخدر!

۲۶ ژوئن برابر با ۵ تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است. هرسال شعار ویژه‌ای برای این روز انتخاب می‌شود. شعار امسال «سلامت توام با عدالت و عدالت توا­­م با سلامت» است.

در بخش زیر توجه شما را به مطالبی در خصوص استعمال مواد مخدر و ابتلا به سرطان جلب می نماییم:

مصرف موادمخدر علاوه بر اعتیاد و ضررهای مادی و روحی برای افراد، موجب بروز بیماری های فراوانی می شود. «مصرف طولانی مدت مواد مخدر» نیز موجب ایجاد سرطان، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری های مزمن خواهد شد.

افزایش مصرف مواد دخانی و مخدر در سال های گذشته افزون بر سلامت روانی و امنیت اجتماعی، سلامت جسمی افراد را نیز در معرض تهدید قرار داده است

كارشناسان حوزه سلامت بر این باورند كه مصرف دخانیات و مواد مخدر یكی از عوامل مهمی است كه در بروز و ظهور بیماری سرطان نقش موثری دارد.

سیگار یكی از شایع ترین و در دسترس ترین مواد دخانی است كه قبح اجتماعی استفاده از آن در جامعه شكسته شده و هر روز بر شمار مصرف كنندگان آن افزوده می شود. كشیدن سیگار دو پیامد منفی عمده به همراه دارد؛ علاوه بر اینكه فرد سیگاری را در معرض بیماری های فراوانی قرار می دهد، خود می تواند زمینه ساز گسترش اعتیاد باشد.

رشد توده های سرطانی در بدن یكی از عارضه های شایع استفاده از سیگار است. دود سیگار شامل حدود ۴ هزار عنصر شیمیایی است كه ۶۰ مورد آنها سرطان زا شناخته شده اند. محققان بر این باورند كه فرد سیگاری به موجب مصرف سیگار در معرض حدود ۲۰ مورد سرطان قرار دارد؛ سرطان هایی چون مری، لوزالمعده، مجاری ادراری، دهانه ی رحم، مغز استخوان، دهان و….

این در حالی است كه خانواده های افراد سیگاری هم از آثار سوء مصرف سیگار در امان نیستند.

«هومان نارنجی ها» پژوهشگر حوزه ی اعتیاد در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا، با بیان این كه تركیب های سمی، افزودنی های غیر مجاز به مواد مخدر و قدرت تسكین دهندگی برخی از مواد دخانی و مخدر، سه دلیل اصلی رشد سرطان در بدن افراد مصرف كننده است، گفت: سم های موجود در تركیب سیگار عامل سرطان زایی بویژه در قسمت ریه و كانال های گوارشی افراد معتاد به این ماده دخانی است. 

مصرف فراگیر و روزافزون قلیان نیز یكی دیگر از رفتارهای پرخطری است كه احتمال ابتلا به سرطان را در میان جوانان افزایش می دهد. برخی از مصرف كنندگان قلیان در اثر ناآگاهی یا برای توجیه كار خود، آن را كم ضرر یا بی ضرر عنوان می كنند؛ در حالی كه قلیان نیز می تواند مانند سیگار زمینه ساز ابتلا به سرطان و اعتیاد به مواد مخدر باشد. 

«ناهید نفیسی» متخصص و جراح سرطان در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری، مصرف قلیان را از عوامل اصلی ایجاد سرطان های حفره دهان، دستگاه گوارش و مثانه دانست. 

وی با اشاره به باور اشتباه مردم درباره بی ضرر بودن قلیان، گفت: برخی هنوز بر این باورند كه قلیان ضررهای سیگار و مواد مخدر را ندارد، ولی هر كام قلیان به اندازه ی مصرف چند نخ سیگار ضرر دارد. 

از نگاه كارشناسان نامرغوب بودن توتون ها، درجه ی حرارت بالا، تولید گاز منواكسیدكربن و مكش های ریوی زیان های زیادی را متوجه ی افراد مصرف كننده ی قلیان می كند. سرطان های دهان، حنجره، حلق و مثانه، شایع ترین سرطان هایی هستند كه افراد مصرف كننده قلیان به آنها مبتلا می شوند.

یكی از مواد مخدری كه مصرف آن در یك سده ی گذشته در كشور رواج پیدا كرده، تریاك است. مصرف تریاك علاوه بر اعتیاد و ضررهای مادی و روحی برای افراد، موجب بروز بیماری های فراوانی می شود. برخی از متخصصان بر این باورند كه مصرف كنندگان تریاك در معرض دیابت و انواعی از سرطان هستند. 

«حشیش» از دیگر مواد مخدری است كه آسیب شدیدی به دستگاه تنفسی وارد می كند و موجب سرطان می شود؛ زیرا تار موجود در آن كه عامل ایجاد سرطان است، دو برابر قوی تر از تار موجود در سیگار معمولی است. 

در یك دهه ی گذشته موادی با نام های تجاری «شیشه»، «كراك»، «قرص های روانگردان» و … در بازار قاچاق ایران یافت شده است كه علاوه بر آثار سوء روانی و اجتماعی، سرطان را در كشور افزایش داده اند؛ این مواد با اثرگذاری روی قسمت های مهم مغز و سلول های بدن، موجب رشد یا ناكارآمدی آنها شده و با اختلال در كاركرد بخش های مختلف، موجب شكل گیری توده های سرطانی می شوند.

به مواد مخدر، نه بگوییم!

منبع: غفار میرزایی (گروه پژوهش های خبری خبرگزاری ایرنا) 

دیدگاهتان را بنویسید