سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

“هپاتیت” دومین عامل ابتلا به سرطان

۶ مرداد روز جهانی هپاتیت، مصادف با ۲۸ جولای سالروز تولد دانشمند برنده جايزه نوبل به نام بلومبرگ است که ويروس هپاتیت B، آزمايش تشخیصی این بیماری و واکسن آن را کشف کرده است.

شعار امسال سازمان بهداشت جهانی «سرمایه‌گذاری برای حذف هپاتیت است» و همچنين شعار «میلیون‌ها بیمار ناشناخته را پیدا کن!» در سطح بین‌المللی مطرح شده است.

هپاتیت به معنای التهاب و ورم کبد است. کبد یا همان جگر سیاه اعمال مهمی از بدن انسان را برعهده دارد. کبد در جذب، ذخیره، آماده‌سازی و تولید مواد غذایی مانند پروتئین، ویتامین و فاکتورهای انعقادی و همچنین در تصفیه خون از سموم و داروها نقش به‌سزایی دارد؛ بنابراین بدون داشتن کبد حیات انسان غیرقابل تصور است.

هپاتیت علل متفاوتی دارد که شامل عوامل عفونی، داروها، مصرف مشروبات الکلی، کبد چرب، بیماری‌های خودایمنی و برخی از بیماری‌های ارثی و ژنتیکی است.

در مورد علائم این بیماری باید گفت: بی‌علامت‌بودن این بیماری، مهم‌ترین نشانه هپاتیت است. وقتی علائم این بیماری بروز می‌کند که پیامدهای نهایی عفونت در کبد ایجاد شده و نارسایی کبد باعث می‌شود که کبد کارکرد خود را از دست بدهد. حتی در این مدت امکان بروز سرطان کبد هم وجود دارد؛ بنابراین هپاتیت ویروسی نوعی عفونت است که باعث سرطان می‌شود.

۹۰ درصد افراد مبتلا به بیماری هپاتیت از بیماری خود اطلاعی ندارند، به طوری که از بین ۳۲۵ میلیون نفری که در دنیا به هپاتیت B و C مبتلا هستند، حدود ۲۹۰ میلیون نفر از ابتلای خود آگاه نیستند.

بر طبق آخرین تحقیقات «پس از سیگار مهم‌ترین عامل سرطان، ویروس هپاتیت B است». از هر ۱۲ مورد مرگ ناشی از سرطان، یک مورد مربوط به هپاتیت B یا C است، یا به عبارتی از هر ۱۰۰ نفری که به دلیل ابتلا به سرطان فوت می‌کند، ۸ نفر به خاطر هپاتیت است.

هپاتیت B و C قابل پیشگیری است.هپاتیت B واکسن دارد و تا ۹۵ درصد قابل پیشگیری است. در هپاتیت C اگرچه واکسن نداریم، اما درمان دارویی به گونه‌ای است که در عرض ۳ تا ۶ ماه ویروس از بدن بیمار پاک می‌شود، اما درمان هپاتیت B طولانی‌مدت است.

آیا شما به پیشگیری اهمیت می دهید؟

 پس آزمایش بدهید! تست زودهنگام به معنای درمان اولیه برای جلوگیری از بیماری و نجات زندگی شما است.

منبع:

۱-سازمان جهانی بهداشت

https://www.who.int/campaigns/world-hepatitis-day/2019

۲-خبرگزاری ایسنا: “هپاتیت” دومین عامل ابتلا به سرطان/ ۹۰ درصد هپاتیتی‌ها در بی‌خبری

دیدگاهتان را بنویسید