سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

چند علامت سرطان

چند علامت سرطان،چند علامت سرطان 2،چند علامت سرطان 3،چند علامت سرطان 4،چند علامت سرطان 5،چند علامت سرطان 6،علامت سرطان 7

چند علامت سرطان که ممکن است آنها را نشناسید

توده در پستان، کاهش وزن ناگهاني و خون در مدفوع. ما فکر مي‌کنيم همه علايم سرطان را مي‌شناسيم. مسلما مواردي وجود دارند که ما آنها را نمي‌شناسيم و حال، متخصصان ما را تشويق مي‌کنند تا در مورد علايم کمتر شناخته شده که مي‌توانند علامتي از بيماري در مراحل اوليه باشند، ما را آگاه کنند.

به گزارش سلامت نيوز به نقل از روزنامه سپيد، بسياري از علايم اوليه سرطان مبهم و غيراختصاصي هستند. اين همان چيزي است که مردم بايد در مورد آنها آگاه باشند و در صورت مشاهده علايم، به پزشک خود گزارش دهند. اما اغلب ما توجه خاصي به بدنمان نداريم و همه چيز براي ما طبيعي شمرده مي‌شود، بنابراين علايم کوچکي را که اغلب در اثر سرطان زودهنگام رخ مي‌دهند، ناديده مي‌گيريم.

خبر خوب آن است که اغلب سرطان‌ها قابل درمان هستند، به شرط آنکه در مراحل اوليه شناسايي شوند. ما بايد در مورد پرچم‌هاي قرمز آگاهي داشته باشيم. همچنين اگر موردي غيرقابل توضيح است و براي شما غيرطبيعي و طي چندين هفته بهتر نشده باشد، بايد با پزشک خود مشورت کنيد.

در اين مقاله، همگام با مرکز تحقيقات سرطان بريتانيا، فهرستي را از علايم مبهم که نبايد ناديده گرفته شوند، آورده‌ايم.

  • خشونت صدا يا صداي خشن

خشونت صدا يا خشن شدن آن يک علامت شايع است که با سرماخوردگي همراه مي‌شود، اما اگر ظرف 2 تا 3 هفته بهتر نشود، بايد بررسي شود. خشونت صداي مداوم مي‌تواند نشانه‌اي از تومورهاي سر يا گردن زودهنگام و قابل درمان باشد، مانند تومور طناب‌هاي صوتي. امروزه، تکنيک‌هاي جراحي اغلب با کاربرد حداقل تهاجم، توده سرطاني را برمي‌دارند، بنابراين صداي بيمار دست‌نخورده باقي مي‌ماند، البته اگر به اندازه کافي زود و به موقع تشخيص داده شود. سرفه‌هاي سرکش و مقاوم نيز بايد با يک عکس ساده از قفسه سينه بررسي شوند، خصوصا اگر بيش از 3 هفته طول بکشد، زيرا مي‌تواند نشانه‌اي از سرطان ريه باشد.

  • تعريق شديد شبانه

اگر شما زن هستيد، احتمالا در دوران يائسگي با گر گرفتن و عرق‌‌ريزي آشنا خواهيد شد، اما تعريق شديد شبانه مي‌تواند علامتي از لنفوما (توموري که در سلول‌هاي لنفي رشد مي‌کند) هم باشد. بيماران مبتلا به لنفوما، متابوليسم بالايي دارند، زيرا سلول‌هاي لنفوئيد انرژي زيادي استفاده مي‌کنند، بنابراين بيماران با عرق‌هاي شبانه شديد و خيس‌کننده روبرو مي‌شوند، به‌طوريکه مجبورند لباس يا حتي ملحفه‌هاي محل خواب خود را عوض کنند. ديگر علامت‌ها، عبارتند از وجود توده‌اي حدود 2 سانتي‌متر يا بيشتر در زير بغل، کشاله ران و طرف گردن.

  • سوزش سردل مداوم

احساس درد يا ناراحتي پس از صرف يک وعده غذاي چرب يا تند غيرمعمول نيست، اما اگر عليرغم مصرف منظم آنتي‌اسيدها، اين علامت‌ها بيش از 2 تا 3 هفته به‌طول انجامد، مي‌تواند علامتي از سرطان معده يا مري باشد. گاهي اوقات، سوزش سردل مداوم علامتي است از سرطان پانکراس يا تخمدان.

  • درد قسمت مياني پشت

در بريتانيا، حدود 5/2 ميليون نفر از درد پشت رنج مي‌برند. در 99 درصد موارد، اين درد ناشي از مشکلات عضلاني‌اسکلتي است، اما درد پشت مي‌تواند يکي از شايع‌ترين علايم سرطان پانکراس هم باشد. علامت کلاسيک اين سرطان، درد در قسمت فوقاني شکم است که در طول پشت گسترش مي‌يابد. پانکراس در قسمت پشتي شکم جاي دارد و با گسترش تومور سرطاني در آن، به نورون‌هايي دست‌اندازي مي‌کند که باعث بروز درد در پشت بيمار مي‌شود.

اغلب دردهاي پشت که ناشي از مشکلات عضلاني‌اسکلتي است، در قسمت پائيني کمر احساس مي‌شوند، اما دردي که مرتبط با سرطان پانکراس باشد، به اندازه حدود يک دست بالاي آن حس مي‌شود و ممکن است علامت‌هاي ديگري هم با آن ديده شوند، مانند بي‌اشتهايي، خستگي و کاهش وزن.

  • ترشح صورتي‌رنگ پس از يائسگي

ترشح صورتي‌رنگ به دليل خونريزي ظريف يا هرگونه خونريزي واژينال پس از يائسگي، بايد به پزشک گزارش شود، زيرا مي‌تواند علامت زودهنگامي از سرطان اندومتر باشد. سرطان اندومتر در دنيا رو به افزايش است، زيرا با اضافه وزن مرتبط است و متاسفانه چاقي نيز در دنيا رو به افزايش است. زودرس‌ترين علامت خونريزي مختصر است و اگر سرطان در اين مرحله تشخيص داده شود، بسيار قابل درمان است.

  • مشکل در دفع ادرار

با افزايش سن يک مرد، غده پروستات وي نيز رشد مي‌کند که همين امر، باعث افزايش تعداد دفعات ادرار کردن، خصوصا در شب، مي‌شود. اگر شما نمي‌توانيد چند ساعتي را بدون ادرار کردن سپري کنيد يا در شروع ادرار کردن با مشکل روبرو هستيد، اين علايم مي‌توانند نشانه‌اي از انسداد باشد، مانند يک سرطان پروستات که راه را بسته باشد. پزشک مي‌تواند براي شما درخواست آزمايش يا بيوپسي کند. اگر تست مثبت باشد، اغلب مردان به درمان نيازي ندارند، زيرا سرطان آنها اغلب آسيب‌رسان نيست، اما بايد آزمايش شده و تهاجمي بودن آن ارزيابي شود.

  • اشکال و دشواري در بلع

سکته‌هاي مغزي، صدمات مغزي و ديگر وضعيت‌هاي پزشکي مي‌توانند باعث دشواري در بلع شوند اما گاهي اوقات، ممکن است علامت اوليه‌اي باشد از سرطان سر و گردن، مانند سرطان طناب صوتي، مري، دهان يا زبان. اين نوع سرطان‌ها اگر سريع تشخيص داده شوند، اغلب قابل درمان هستند. ديگر علامت‌ها عبارتند از درد در عقب زبان. هرچند اين سرطان‌ها بيشتر در افرادي شايع هستند که الکل مي‌نوشند يا سيگار مي‌کشند، روند روبه افزايشي را در افراد جوان نشان مي‌دهد که اعتقاد برآن است به دليل انتقال ويروس پاپيلوماي انساني (HPV)، از طريق روابط جنسي محافظت نشده است که بروز بيشتري پيدا کرده است.

  • مدفوع شل

شما احتمالا در مورد وجود خون در مدفوع مي‌دانيد، اما هر موردي که تفاوت قابل‌توجهي نسبت به آنچه هميشه براي شما طبيعي بوده، از قبيل تغيير در رنگ، قوام، دفعات اجابت مزاج يا درد، که 2 هفته يا بيشتر طول بکشد، بايد گزارش شود. در واقع، هرگونه تغيير ناگهاني در عادات اجابت مزاج، مانند يبوست، شل بودن بيشتر نسبت به آنچه اغلب بوده يا درد، با احساس کشيده شدن نامتعارف يا درد مبهم، بايد به پزشک گزارش شود. اين علايم ممکن است علامتي باشند از سرطان روده يا در بعضي موارد نادر، بازمي‌گردد به سرطان‌هاي تخمدان يا پانکراس.

  • زخمي که بهبود نمي‌يابد

اغلب افراد مي‌دانند که بايد مراقب تغييرات در خال‌هاي بدن، مانند خونريزي، خارش يا نامنظم شدن باشند. اما ديگر علامت‌هاي سرطان پوست نيز مانند توده‌هاي کوچک در پوست که بزرگتر مي‌شوند و اغلب همراه با يک زخم روي آن که طي 2 تا 4 هفته بهبود نمي‌يابد، هستند. اين توده‌هاي کوچک اغلب بدون درد هستند اما ممکن است خونريزي کرده يا خارش‌دار شوند. اغلب پزشکان اين علامت‌ها را به خوبي مي‌شناسند و مي‌توانند شما را به خوبي راهنمايي کرده تا به موقع درمان شوند.

  • زخم‌هاي زبان يا دهان

بسياري از افراد به دليل عفونت‌هاي ويروسي دچار زخم‌هاي دهاني مي‌شوند، اما اين نوع زخم‌ها اغلب طي چند روز بهبود مي‌يابند و کاملا هم دردناک هستند. اما اگر زخمي در دهان 3 تا 4 هفته باقي بماند، با يا بدون درد، بايد بررسي شود، زيرا مي‌تواند نشانه‌اي باشد از سرطان زبان يا اطراف دهان. علامت‌هاي سفيد روي زبان، همچنين پچ‌هاي ضخيم و سفيد روي زبان نيز بايد بررسي شوند، زيرا مي‌توانند تغييرات را روي لايه زبان نشان دهند که علامتي هستند از سرطان.

5 پرچم قرمز سرطان که هرگز نبايد ناديده گرفته شوندهرگونه کاهش وزن ناگهاني، بدون گرفتن رژيم غذايي.خون در مدفوع يا ادرار.سرفه خوني.توده در پستان، کشاله ران، بيضه‌ها، اطراف گردن يا زير بغل.دردهاي شديد و غيرقابل توجيه.

منبع: سلامت نیوز

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید