سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

کارگاه آموزشی براکی تراپی

روز پنجشنبه ۲۲ فروردین،کارگاه آموزشی«براکی تراپی کانسر پروستات» در بخش رادیوتراپی و انکولوژی بیمارستان شهدای تجریش با هدف برقراری ارتباط موثر بین المللی با همکاران با تجربه و برجسته علمی خارج از کشور برگزار شد. در این کارگاه آموزشی که با همکاری موسسه خیریه بهنام دهش پور و انجمن فیزیک پزشکی برگزار شد،«دکتر میگونی، رئیس بخش فیزیک پزشکی مرکز جامع سرطان و پرتو درمانی ایالت نوادا آمریکا» برکیفیت درمان، افزایش استانداردهای درمانی، اهمیت مسائل حقوقی، مسئولیت پذیری تیم جراحی، چشم انداز امیدوار کننده درمان سرطان پروستات بدون برداشت غده و هم اندیشی و تشریک تجربیات تاکید کرد.

برگزاری این کارگاه و سخنرانی دکتر میگونی فرصت مناسبی بود تا جمعی از پزشکان صاحب نظر در عرصه براکی تراپی، درمان و کنترل فرایند درمانی سرطان و دانشجویان و پرسنل بیمارستان شهدای تجریش همچنین میهمانان مدعو از مناطق مختلف علمی دور هم جمع شده و پای صحبت یک متخصص بنام و دوستدار وطن بنشینند.

دکتر میگونی سخنان خود را با خودِ منطقه میگون و معرفی کتابی تالیف شده و جامع درباره این منطقه آغاز و حضار را به تهیه این کتاب و مطالعه درباره ویژگی‌های این منطقه ترغیب کرد.

صحبت های دکتر هر چند کاملا تخصصی و در فضای درمانی فوق تخصصی سرطان محوریت پیدا می کرد، اما حتی برخی میهمانان حاضر در جلسه که حتی پزشک هم نبودند، جذب بیان شیوا، دلسوزانه و عطش او برای انتقال تجربه هایش به متخصصان داخل ایران می شدند.

دکتر میگونی در بخشی از سخنان خود بر این موضوع تاکید کرد که باید کیفیت درمان را بالا ببریم و به این فکر کنیم که این عرصه هرگز تن به «مرداب توقف» نخواهد داد.

وی ادامه داد: پرسنل بیمارستان تجریش با تمام وجود زحمت می‌کشند و به خود میبالم که در خدمت این بزرگواران هستم، باید سیستم براکی تراپی بهبودی پیدا کند و البته همه عزیزان در جریان هستند که تمرکز بیشتر من در براکی تراپی روی درمان‌ پروستات است.

دکتر میگونی در بخشی دیگر از سخنان با ارزش خود درباره نحوه عملکرد سخت افزار مورد استفاده در جریان درمان گفت: نزدیک بودن چشمه و اشعه در فرایند درمان بسیار مهم و حیاتی است و هر چه این فاصله بیشتر رعایت شود بافت‌های اطراف محل درمان آسیب کمتری خواهند دید. استفاده از پالادیوم هنوز در بازه زمانی استاندارد قرار نگرفته و باید زمان بگذرد اما در هر حال استاندارد خودش را دارد. هنوز بخشی از بیمارستانها از طلای ۱۹۸ استفاده می‌کنند ولی خب به مرور زمان این هم کمتر استفاده شده است.

مقایسه مراحل درمانی داخل ایران با موسسات معتبر دنیا و معرفی نرم افزارهای کلیدی در ثبت عکسبرداری و تشخیص، بخش مهم دیگری از سخنان دکتر میگونی بود.

در بخش پرسش و پاسخ، ارایه کننده، به دغدغه‌های حقوقی و مسئولیت‌های اخلاقی و قانونی تیم درمان پاسخ داد و بر اهمیت دقت و مسئولیت پذیدی تاکید داشت.

بخش قابل توجهی از سوال و جواب‌ها حول محور ارتقای کیفیت درمان و جلب رضایت بیمار بود و البته در یکی از بخشهای مهم پرسش و پاسخ بر اهمیت کمک موسسات مردم نهاد و موسسات خیریه به پژوهش و مراحل مطالعاتی تاکید شد.

دکتر میگونی در پاسخ به سوال خبرنگار موسسه خیریه بهنام دهش پور درباره چرایی و اهمیت براکی تراپی گفت: بدون تردید براکی تراپی که با مقدار کمتری از اشعه صورت می گیرد منتج به میزان کمتری از ناتوانی و عدم کنترل اختیار، زمان بازیابی سریع تر، عوارض روده ای کمتر و احتمال ضعیف تر برای ایجاد سرطان های ثانویه می شود.

در ادامه دکتر رامین جباری(فیزیست) با خبرنگار موسسه خیریه بهنام دهش پور همکلام شد. از وی درباره اهمیت برگزاری کارگاه هایی از این دست پرسیده شد و او اظهار داشت: به طور کلی کارهایی که به مودالیته و پروسه جراحی مربوط می شود، نیاز به تکرار و تکرار دارد و کارگاه این حسن را دارد که مدام نکات مهم را برای علاقه مندان دوره و گوشزد کند. در چنین کارگاه هایی بر ریزه کاری های عملی هم تاکید می شود و چون محیط پر استرسی نیست خروجی مفید و خوبی هم دارد. از طرفی با عملکرد سایر همکاران خود در نقاط مختلف جهان آشنا می شویم و مطمئن خواهیم شد که از آنها عقب نیستیم و اوضاع خوبی داریم.

براکی تراپی به مثابه یک پدیده در ایران چه جایگاهی دارد؟

به لحاظ تعداد دستگاه کمبود داریم، حدود ۷ دستگاه براکی تراپی نسبتا فعال داریم اما به لحاظ کیفیت کار می توانم بگویم که قوی ترین کشور منطقه هستیم و حتی می شود کار ما را با برخی کشورهای اروپایی مقایسه کرد.

نظر شما درباره موسسه خیریه بهنام دهش پور و نقش چنین سازمان هایی به خصوص در امر مهم پیشگیری از سرطان چیست؟

موسسه خیریه بهنام دهش پور یک حسن بزرگ دارد و آن این است که به افرادی که می خواهند کار علمی انجام بدهند، قوت قلب داده و همیشه از ما پشتیبانی می کنند. این خیلی مهم است. همیشه در ذهن ما این حقیقت جاری است که چنین موسسه ای حلال مشکلات پژوهشی و علمی است و موضوع پیشگیری هم واقعا حیاتی است و جامعه پزشکی خوشحال است که این موسسه مردمی و خوش نام به این امر مهم بها می دهد. امیدواریم این حمایت جاری در پروژه ما واقع در دانشگاه تهران نیز قوت بیشتری بگیرد. دکتر میگونی طی برگزاری کارگاه، درباره نحوه عملکرد سخت افزار مورد استفاده در جریان درمان به صورت عملی توضیحات کاملی ارائه داد.پاسخ به پرسش های پزشکان و دیگر شرکت کنندگان این کارگاه بخش پایانی این کارگاه آموزشی مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید