سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

کرم ضدآفتاب یا نورخورشید، کدامیک بیشتر سرطانزاست؟

کرم ضدآفتاب یا نورخورشید، کدامیک بیشتر سرطانزاست؟
وقتی از این کرم‌ها استفاده می‌کنیم، مطمئن هستیم از زیان‌های اشعه ماورای بنفش خورشید در امان مانده‌ایم، اما آیا واقعا می‌توان از تاثیر مثبت این کرم‌ها مطمئن بود؟

آیا کرم ضدآفتابتان بی‌ضرر است؟

آیا هرگز به ذهنتان رسیده است، ضدآفتابی که استفاده می‌کنید، ممکن است بیشتر از نور خورشید به سلامتتان آسیب برساند؟ دانشمندان مدت‌هاست پی برده‌اند که هر ماده‌ای که ما روی پوستمان قرار می‌دهیم، به‌سرعت جذب بدن می‌شود. این در حالی است که برخی از بهترین کرم‌های ضدآفتاب موجود در بازار، پر از مواد شیمیایی مضر مانند تریکلوزان، اکسی بنزون، پارابن‌ها و فتالات‌ها هستند..نابراین، در تلاش برای در امان ماندن از خطر ابتلا به سرطان بر اثر نورآفتاب، از یک سو با تبلیغات شرکت‌هایی روبه‌رو هستیم که استفاده از ضدآفتاب را راه پیشگیری معرفی می‌کنند و از سوی دیگر با گفته‌های دانشمندانی مواجه می‌شویم که این محصولات را پر از مواد سمی می‌دانند که زیانشان بیش از نفعشان است.

این ترکیبات دقیقا چه تاثیراتی دارند؟
زیانی که این ترکیبات متوجه ما می‌کنند، بسیار شدیدتر از خارش پوست یا عوارض کم‌اهمیت پوستی است.
اکسی بنزون:  وقتی این ترکیب وارد جریان خون (به‌ویژه در خانم‌ها) می‌شود در عملکرد هورمون‌ها تداخل ایجاد می‌کند. مطالعه موسسه فارماکولوژی و سم‌شناسی دانشگاه زوریخ نشان داده است، اکسی‌بنزون تاثیراتی همانند تاثیرات هورمون استروژن دارد که از عوامل ایجاد سرطان پستان است و می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را به‌دنبال داشته باشد.
رایحه‌ها:  بسیاری از ترکیباتی که در فهرست مواد تشکیل‌دهنده ضدآفتاب‌ها با عنوان مواد خوشبوکننده دیده می‌شود، شامل ترکیبات مضری مثل فتالات‌ها و پارابن‌هاست. فتالات ماده‌ای است که باعث اختلالات هورمونی می‌شود. ترکیب‌های مختلف این ماده نیز اثری شبیه هورمون زنانه استروژن دارد. پارابن‌ها نیز از عوامل ایجادکننده اختلالات هورمونی و غددی به شمار می‌آیند. مواد خوشبوکننده هم‌چنین می‌توانند حساسیت‌های پوستی به دنبال داشته باشند.
رتینل پالمیتات: این افزودنی که به عنوان نوعی ویتامین A شناخته می‌شود، می‌تواند، با قرار گرفتن در معرض آفتاب، باعث ایجاد تومورها و ضایعات پوستی می‌شود و تولید و رشد سلول‌های سرطانی را به دنبال دارد.

چه باید کرد؟
موادشیمیایی مضر در بسیاری از ضدآفتاب‌ها وجود دارند، اما برخی محصولات هم هستند که بدون استفاده از مواد سمی ساخته می‌شوند. سعی کنید، از فروشگاه‌هایی که مواد طبیعی ارائه می‌کنند، خرید و ضدآفتاب‌هایی انتخاب کنید که تیتانیوم و روی در آن‌ها استفاده شده است، اما راه‌های طبیعی‌تر برای دورماندن از خطرات نورآفتاب، پوشیدن لباس‌های مناسب با آستین بلند و هم‌چنین استفاده از کلاه است. روغن‌های طبیعی نیز می‌توانند پوست را از خطرات محافظت کنند. به‌عنوان مثال، روغن نارگیل یک ضدآفتاب طبیعی عالی است. روغن جوجوبا، روغن اکالیپتوس و اکسید روی نیز مواد طبیعی موثر در جلوگیری از تاثیرات زیانبار نور آفتاب به شمار می‌آیند.

منبع: بهداشت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید