سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

کلم؛ خانواده ضدسرطان

کلم؛ خانواده ضدسرطان
تغذیه و سرطان پستان 
در ایجاد و بروز سرطان پستان، عوامل زیادی تاثیرگذار می‌باشند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها، نوع تغذیه نقش بسیار موثری را ایفا می‌نماید. اصولا هورمون زنانه استروژن، زمینه‌ساز و عامل ایجاد سرطان در ارگان‌های مختلف بدن بانوان از جمله پستان، رحم، دهانه‌رحم و تخمدان تلقی می‌شود، لذا استفاده از غذاهای مختلف با ممانعت از بروز سرطان (با تاثیری همچون تاموکسیفن) و یا کاستن از شدت تاثیرگذاری استروژن، به‌عنوان عامل کمکی و یا بازدارنده بسیار مفید است.  مرور 94 مطالعه که ارتباط بین مصرف سبزیجات خانواده کلم و سرطان را بررسی کرده‌اند نشان داده است که در 67 درصد مطالعات مورد شاهد، مصرف این سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط بوده است.

 ترکیبات موجود در خانواده کلم‌ها (کلم براکلی، گل کلم، کلم دکمه یا فندقی) قادر به کاهش استروژن به میزان 50 درصد می‌باشد. ماده موثر در کلم به نام ایندول 3- کاربینول (Indol 3-carbinol) می‌باشد که البته هنوز نتایج قطعی در این مورد به‌دست نیامده است. در مناطقی از چین که کلم به مقدار زیاد مصرف می‌شود، ارتباط مستقیمی بین میزان ایزوتیوسیانات ادرار و کاهش سرطان پستان مشاهده شده است، به طوری‌که زنانی که بیشترین مصرف کلم را داشتند، 45 درصد کمتر از زنانی که کمترین میزان را داشتند، در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان بودند. علاوه بر ایزوتیوسیانات، ویتامین C، از طریق اثرات آنتی اکسیدانی در دفع رادیکال‌های آزاد و هم‌چنین اسید آمینه سیستئین و ترکیبات سولفورافان از طریق واکنش‌های زنجیره‌ای در سم‌زدایی بدن از مواد سرطان‌زا موثرند. مطالعات خارج سلولی نقش سولفورافان‌ها را در مهار تکثیر سلول‌های سرطانی حتی در مراحل آخر رشد نشان داده است.
ارزش غذایی کلم
کلم منبع غنی از ویتامین A، منبع بسیار خوب فیبر، منگنز، ویتامین B6، تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، کلسیم، پتاسیم و منیزیم است.  هم‌چنین سبزیجات این خانواده انرژی کمی دارند (یک لیوان کلم پخته حدود 33 کالری دارد) و در عین حال غنی از مواد مغذی و مواد مغذی گیاهی خواص کلم ویژه هستند، به همین جهت سبزیجات این گروه ارزش تغذیه‌ای فوق‌العاده‌ای دارند.
نتیجه‌گیری
پس به طور خلاصه می‌توان گفت سبزیجات خانواده کلم به علت دارا بودن اندول، گلوکوزاینولات‌ها، سولفورافان‌ها، بتاکاروتن و ویتامین C، در رده سبزی‌های ضد سرطان طبقه‌بندی می‌شوند. چنان‌چه انجمن سرطان امریکا، پس از تحقیقات گسترده، براکلی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سبزی‌های ضد سرطان معرفی می‌کند.
خانم‌های آینده‌نگر که به حفظ سلامتی خود علاقه‌مند می‌باشند، باید مواد غذایی ضد استروژن را در تمام سال در جیره غذایی خود بگنجانند و موادی که برعکس آنها، به‌طور مستقیم یا غیر‌مستقیم در تشکیل سلول‌های سرطانی در بافت پستان و سرعت بخشیدن به روند آن تاثیر‌گذار می‌باشند را به طور قطعی از لیست غذاهای مصرفی خود حذف کنند و یا مقدار مصرف آن را به شدت کاهش دهند.
منبع: بهداشت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید