سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

دشواری در بلع غذا ازعلائم هشدار این سرطان

 دشواری در بلع غذا ازعلائم هشدار این سرطان
سرطان مری یکی از ۱۰‌سرطان شایع جهان است و ایران هم یکی از مناطقی است که آمار بالای سرطان مری در آن وجود دارد و در این میان، یکی از دوران‌های ابتلا به این بیماری، سنین سالمندی است.

سرطان مری یکی از ۱۰‌سرطان شایع جهان است و ایران هم یکی از مناطقی است که آمار بالای سرطان مری در آن وجود دارد و در این میان، یکی از دوران‌های ابتلا به این بیماری، سنین سالمندی است.
اولین مشخصه این بیماری، درد در قفسه سینه و دشواری در بلع غذاست؛ به طوری که افراد، این دردها را با ناراحتی‌های قلبی اشتباه می‌گیرند. بیمار مبتلا به سرطان مری به شدت دچار کاهش وزن می‌شود، زیرا به علت دشواری در بلع،‌ غذای کافی به بدنش نمی‌رسد.
بر اساس اعلام مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مری بخشی از دستگاه گوارش است که از حلق شروع شده و تا معده ادامه دارد. دلیل اصلی سرطان مری، رشد بافت‌های سرطانی است که سلول‌ها در آن بدون هیچ کنترلی شروع به تقسیم‌شدن می‌کنند. این بیماری در قسمتی از مری که به معده متصل می‌شود، رخ می‌دهد و می‌تواند در مسیر مری نیز ایجاد شود. به دنبال ایجاد سرطان مری، توده‌ای در مجرای مری شکل می‌گیرد که سایر بافت‌های اطراف را نیز درگیر و در حرکات دودی‌شکل مری اختلال ایجاد می‌کند.
سرطان مری چه علائمی دارد؟
این بیماری در مراحل اولیه به شکل گیرکردن غذا درگلو هنگام بلع غذاهای سفت و جامد خود را نشان می‌دهد، اما بیشتر افراد آن را نادیده می‌گیرند و با خوردن آب برای رفع غذا از کنار آن به سادگی می‌گذرند.
بیماران در این مرحله غذاهای خود را نرم‌تر انتخاب می‌کنند و بیشتر غذاهای خود را به سمت مایعات می‌‌برند، اما در مرحله پیشرفته این بیماری حتی غذاهای نرم و مایعات نیز در گلوی فرد گیر می‌کند. متاسفانه این بیماری علامتی ندارد و با درد یا سوزش خاصی همراه نیست که بیمار به وجود آن پی ببرد، اما باید به این نکته هم توجه کرد که هر اشکالی در بلع، سرطان نیست و مراجعه به موقع بسیار موثر است.
وراثت هم در ایجاد این بیماری نقش دارد؟
سرطان مری در برخی شهرهای شمالی کشور شیوع بیشتری دارد، به همین دلیل تحقیقاتی روی این افراد انجام و تئوری‌های مختلفی هم در این زمینه ارائه شده است.
ژنتیک و عوامل محیطی هم می‌تواند در بروز این بیماری مطرح شود، همان‌طور که در بسیاری از سرطان‌ها دیده‌ می‌شود. زندگی ماشینی، بی‌تحرکی، تغذیه نادرست و استرس‌ها از عوامل ایجاد‌کننده سرطان‌ها هستند.
نوع غذاهایی که می‌خوریم چه تاثیری در این بیماری دارد؟
نوع تغذیه بخش مهم این بیماری است. در تحقیقاتی که روی مبتلایان صورت گرفت، مشخص شد مصرف نکردن میوه و سبزیجات می‌تواند در ایجاد سرطان مری موثر باشد. ویتامین‌های C وD و املاح و آنتی‌اکسیدان‌هایی که در این خوراکی‌ها وجود دارد، نقش مهمی در پیشگیری از سرطان مری دارد. بنابراین توصیه ما این است که مصرف میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی روزانه بگنجانید.
چه عامل مهم دیگری تاثیرگذار است؟
خوردن غذاهای داغ به‌خصوص چای داغ که خیلی‌ها به خوردن آن عادت دارند، نوشیدن الکل و کشیدن سیگار هم تاثیر فراوانی دارد. به همین سبب است که می‌گویند شیوه زندگی در ایجاد سرطان‌ها موثر است.
مشکلات و بیماری‌های معده هم در این بیماری نقش دارد؟
در برخی ازنمونه‌هایی که فرد به سرطان مری مبتلا شده است، نشانه‌هایی از بیماری‌های معده نیز وجود دارد. البته افرادی که دچار ریفلاکس معده می‌شوند، به دلیل التهاب طولانی‌مدت در ناحیه دریچه معده، درصد ابتلای بیشتری دارند، اما نمی‌توان به طور خاص گفت هر فردی که ریفلاکس معده دارد، به سرطان مری هم مبتلا می‌شود. توصیه می‌کنیم این بیماران مشکل برگشت غذا را درمان کنند.
از چه سنی ممکن است فرد به سرطان مری دچار شود؟
این بیماری با سن زیاد رابطه مستقیمی دارد، اما شروع آن را می‌توان بین ۴۵ تا ۵۰‌سالگی دانست و در مواردی در سنین پایین شاهد ابتلا به آن بوده‌‌ایم. ابتلای زن و مرد در این بیماری یکسان است و تفاوتی در آن وجود ندارد.
مراحل درمان چگونه است؟
هنگامی که فرد به پزشک مراجعه می‌کند، ابتدا با آزمایش نمونه‌برداری و اندوسکوپی وضعیت پیشرفت بیماری تعیین شده و بسته به اینکه بیماری در چه مرحله‌ای است، یکی از مراحل درمانی برای آن انتخاب می‌شود. بیمارانی که در مراحل اولیه مراجعه می‌کنند را می‌توان با پرتودرمانی و شیمی‌درمانی درمان کرد. همچنین برداشتن کامل مری، شیمی‌درمانی و سپس جراحی نیز از جمله مراحل دیگر درمان است.
پس از جراحی رعایت چه نکاتی ضروری است؟
توصیه به افرادی که بخشی یا همه مری آن‌ها برداشته شده است، این است که وعده‌های غذایی خود را در چند نوبت تقسیم کنند تا به دستگاه گوارش فشار کمتری وارد شود

منبع: بهداشت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید