سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

ابداع غده تیموس مصنوعی برای مبارزه با سرطان

ابداع غده تیموس مصنوعی برای مبارزه با سرطان
محققان اندامی مصنوعی ساخته‌اند که می‌تواند بنابر نیاز بدن، سلول‌های ویژه موسوم به تی T را برای مبارزه با سلول‌های سرطانی تولید کند.
این اندام مصنوعی که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا ابداع شده، یک تیموس مصنوعی است؛ ارگانی که برای سیستم ایمنی بدن اهمیت حیاتی دارد و می تواند سلول‌های T را تولید کند.
سلول‌های T، گلبول‌های سفید خون هستند که به طور طبیعی در بخشی از سیستم ایمنی بدن ما با بیماری مبارزه می‌کنند اما نسخه‌های این سلول‌ها که به طور مصنوعی مهندسی می‌شوند، اشکال خاص سلول‌های سرطانی را هدف قرار خواهند داد و به طور بالقوه دفاع طبیعی بدن را برای مبارزه با این بیماری تقویت می‌کنند.
در بدن انسان، غده تیموس در مقابل قلب قرار دارد و با استفاده از سلول‌های بنیادی خون سلول های T را که با عفونت در بدن مبارزه می‌کنند، می‌سازد؛ اما با مسن و یا بیمار شدن افراد، کارایی تیموس کاهش می‌یابد.
با این‌حال، محققان دانشگاه کالیفرنیا در پی چند آزمایش موفق شدند با استفاده از تیموس مصنوعی ابداعی خود سلول‌های بنیادی خون را به سلول‌های T تبدیل کنند که به بافت‌های سرطانی در حال رشد حمله کردند، اما به بافت سالم آسیبی نزدند.
علاوه براین، سلول‌های عادی T بدن انسان بر اثر رشد سریع سرطان فرسوده می‌شوند و از سوی دیگر، برخی انواع این بیماری به سلول‌های T حمله می‌کنند و بنابراین به سلول‌های مصنوعی کمک کننده بسیار نیاز است.
یافته‌های این مطالعه در نشریه Nature Methods منتشر شده است.
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید