سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

رابطه بین مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و سرطان روده

رابطه بین مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و سرطان روده
یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که استفاده درازمدت از آنتی‌بیوتیک‌ها در دوران بزرگسالی، احتمال ابتلا به سرطان روده را افزایش می‌دهد و یک بار دیگر نقش حیاتی باکتری‌های روده را برجسته می‌کند. گزارشی از این مطالعه در مجله Gut منتشر شده است.
محققان در این مطالعه با تحلیل داده‌های علمی متوجه شده‌اند که مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در دهه‌های بزرگسالی افراد نقش مخربی دارد. درواقع،‌ افرادی که مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ سالگی برای مدتی بیشتر از ۲ ماه ادامه می‌دهند، احتمال شکل‌گیری آدنوم را در روده تقریبا ۳۶ درصد افزایش می‌دهند. حتی این خطر در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ سالگی بیشتر می‌شود و مصرف‌کنندگان آنتی‌بیوتیک در این سنین، احتمال شکل‌گیری آدنوم را در روده تا ۶۹ درصد بیشتر می‌کنند.

اگرچه محققان به بررسی‌های بیشتری درباره دلایل این ارتباط نیاز دارند، ‌اما توضیح بیولوژیکی قابل قبولی درباره ارتباط بین مصرف آنتی‌بیوتیک و ابتلا به سرطان روده وجود دارد. درواقع،‌ آنتی‌بیوتیک‌ها به‌طور قابل توجهی میکروبیوم را تغییر می‌دهند و این کار را با از بین بردن انواع خاصی از باکتری‌ها و تغییر دادن تعادل کلی در فلور روده به انجام می‌رسانند. از این رو، تمام افراد باید مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها را کنار بگذارند و تنها به دوز مصرفی‌ای که از سوی پزشک آنها تجویز شده است، اکتفا کنند.

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید