سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

با ریه خود آشتی کنید

با ریه خود آشتی کنید

با ریه خود آشتی کنید

سرطان ریه دومین سرطان شایع و مرگبارترین نوع سرطان است. از هر چهار مرگ ناشی از سرطان، یک مورد به دلیل سرطان ریه است. سرطان پروستات شایع ترین سرطان در میان مردان و سرطان پستان، سرطان نخست در میان زنان است؛ البته در این آمار سرطان پوست لحاظ نشده است.

سرطان ریه معمولا در افراد سالمند دیده می شود. از هر سه بیمار مبتلا به سرطان ریه، دو مورد بالای 65 سال سن دارند و کمتر از دو درصد مبتلایان کمتر از 45 سال سن دارند. میانگین سن مبتلایان 70 سال است. از هر 14 مرد، یک نفر به سرطان ریه مبتلا می شود و این آمار در میان زنان، یک از 17 زن است.

حقایقی تلخ و تکان دهنده در مورد سرطان ریه

 آمار منتشر شده توسط انجمن سرطان آمریکا در سال 2015 نشان می دهد که در هر30 ثانیه یک نفر بر اثر سرطان ریه جان خود را از دست می دهد.

حدود 14 درصد از تمام موارد ابتلا به سرطان، به ریه اختصاص دارد.

احتمال ابتلا به سرطان ریه در افرادی که سیگار کشیدن را از اوایل دوران نوجوانی آغاز می کنند، 40 درصد است.

احتمال زنده ماندن بیماران مبتلا به سرطان ریه 10 درصد و آن هم حداکثر به مدت پنج سال پس از تشخیص است.

مهمترین روش های جلوگیری از سرطان ریه

به سیگار “نه” بگویید

سیگار مهمترین عامل ابتلا به سرطان ریه است. اولین قدم برای جلوگیری از این بیماری مرگبار، ترک سیگار است.

به گزارش انجمن سرطان آمریکا، سیگار عامل اصلی 12 نوع سرطان است و یک مطالعه پیشگیری از سرطان نشان می دهد که در سال 2011 میلادی، می توان 48 درصد از مرگ های ناشی از این سرطان ها را مستقیما به سیگار نسبت داد.

در سال 2011، 345 هزار و 962 مرگ ناشی از سرطان در آمریکا گزارش شده است که از این میان، 167 هزار و 805 مورد، منتسب به سیگار است. آمار مربوط به این گزارش به شرح زیر است:

125 هزار و 799 مورد مربوط به سرطان های تنفسی (ریه و برونش) و بر اثر سیگار است.

دو هزار و 856 مورد مربوط به سرطان حنجره و به دلیل سیگار است.

در حدود نیمی از مرگ های ناشی از سرطان های حفره دهان، مری و مثانه مربوط به سیگار است.

در ادامه این گزارش آمده است که سیگار عامل اصلی سرطان ریه و سیستم تنفسی است و احتمال سرطان های کبد، روده بزرگ، لب، بینی، سینوس ها، حنجره، حلق، مری، معده، پانکراس، کلیه، رحم، دهانه رحم، تخمدان، روده بزرک، کبد و لوسمی را افزایش می دهد.

بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، مصرف دخانیات عامل یک مرگ از هر پنج مورد است.

مطالعات دیگری نشان می دهد که افزایش استعمال سیگار توسط زنان در انگلیس، سبب شده است که شیوع سرطان ریه بیشتر از سرطان پستان باشد.

در معرض دود سیگار قرار نگیرید

استشمام دود سیگار، قلیان و پیپ، به اندازه سیگارکشیدن مضر است. فرد سیگاری با انتخاب خود به آغوش مرگ می رود ولی زندگی در کنار سیگاری‌ها، مرگ تحمیلی است.

چندی پیش تحقیقاتی توسط پژوهشگران دانشگاه بریگهام یانگ در ایالت یوتای آمریکا صورت گرفت که نشان می دهد زندگی در کنار افراد سیگاری سبب افزایش چربی بدن و اضافه وزن می شود؛ چراکه قرارگرفتن در معرض دود سیگار باعث افزایش ترشح هورمون انسولین می شود. از طرفی بر اثر استشمام دود سیگار، بدن به مرور زمان نسبت به انسولین مقاوم می شود؛ ترشح انسولین از یک طرف و مقاومت بدن در برابر آن از طرف دیگر، مهم‌ترین عامل چاقی و اضافه وزن است.

میزان گاز رادون را در خانه بررسی کنید

دومین عامل ابتلا به سرطان ریه، گاز رادون است. رادون یک گاز رادیواکتیو است که از تجزیه اورانیوم موجود در خاک و سنگ به‌وجود می آید و زمانی که در خانه حبس شود، می‌تواند منجر به بروز سرطان ریه شود. مصالح استفاده شده در خانه، ترک دیوار، خاک گلدان، باغچه طبیعی در فضای بسته، چاهک و شکاف دور لوله ها و پنجره ها می‌توانند منبع گاز رادون در خانه باشند. با استفاده از آشکار ساز رادون می‌توان میزان این گاز را در خانه سنجید. این فرآیند در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آمریکا و کانادا انجام می‌شود.

شایع‌ترین علایم سرطان ریه

سرطان ریه در 25 درصد موارد هیچ نشانه‌ای ندارد؛ ولی به محض مشاهده علایم اولیه، با یک تصویر‌برداری ساده اشعه ایکس از قفسه سینه می‌توان بیماری را تشخیص داد. علایم بیماری معمولا ناشی از تاثیر تومور یا اختلالات هورمونی، خون و یا ارگان‌های دیگر بدن است. سرفه‌های خشک، سرفه همراه با خون، خلط قهوه‌ای رنگ، خستگی مزمن، کاهش وزن بدون دلیل، عفونت‌های تنفسی مکرر، گرفتگی صدا، صدای خس خس و تنگی نفس، شایع‌ترین علایم بیماری محسوب می شوند.

حدود یک چهارم بیماران مبتلا به سرطان ریه، درد مداومی در ناحیه قفسه سینه حس می کنند.

پزشکان به افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند، توصیه می‌کنند که به طور منظم غربالگری شوند. افراد سیگاری، افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند یا در خانواده خود بیمار مبتلا به سرطان ریه دارند، پر خطر محسوب می‌شوند.

یکم تا سی ام ماه نوامبر، به آگاهی درباره سرطان ریه اختصاص داده شده است. ترک سیگار، دوری از افراد سیگاری و غربالگری سرطان، تنها راه نجات از این مرگ سیاه است.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید