سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

سرطان پوست، پشت پرده «تاتو»

سرطان پوست، پشت پرده «تاتو»
فرشید اربابی متخصص کلینیکال آنکولوژی در خصوص رواج یافتن خالکوبی در جوامع مختلف توضیح داد: امروزه تاتو یا همان خالکوبی محبوبیت خاصی بین افراد پیدا کرده است، در برخی از جوامع تقریباً نیمی از جمعیت بزرگسال دارای خالکوبی هستند. هم‌چنین طی 4 سال گذشته، تعداد آمریکایی‌هایی که حداقل یک خالکوبی دارند، 50 درصد،افزایش یافته است.

وی افزود:  رشد محبوبیت خالکوبی، برخی از کارشناسان بهداشت را بر آن داشته تا این موضوع را دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهند که تاکنون نتایج به دست آمده، موجب سوالات و نگرانی‌های بسیاری شده است.
وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته در این زمینه توضیح داد: طبق مطالعات اخیر استاد فیزیولوژی کالج الما در میشیگان، خالکوبی ممکن است مانع تعریق پوست شود. هم‌چنین در مقایسه با پوست‌های بدون خالکوبی، پوست‌های خالکوبی شده، 50 درصد تعرق کم‌تری دارند. گذشته از این، مشخص شده است که سدیم موجود در عرق پوست‌های خالکوبی شده، غلیظ‌‌ تر است. هنگامی‌که عرق تولید می‌شود، پوست قبل از تبخیر شدن مقداری از سدیم و الکترولیت‌های دیگر را دوباره جذب می‌کند. یافته‌ها حاکی از آن است که خالکوبی می‌تواند تا حدی از این فرایند جذب دوباره، جلوگیری کند.
اربابی تصریح کرد: البته این موضوع در صورت وجود یک یا حتی چند خالکوبی کوچک، اهمیتی پیدا نمی‌کند، بلکه زمانی مهم است که خالکوبی به صورت پوشش گسترده‌ای خصوصاً بر روی کمر، بازوها و نواحی دیگری که دارای غدد ترشح کننده عرق هستند، انجام گیرد. در این صورت خالکوبی‌ها می‌توانند با توانایی پوست در خنک کردن بدن و نگه داشتن مواد مغذی مهم به مقابله بپردازند.
این متخصص آنکولوژی تصریح کرد: اما تحقیقات دیگر، خالکوبی را با مسائل سلامت مختلفی مرتبط کرده است. گزارش‌های نادری حاکی از این که افراد دارای خالکوبی، به نوعی تومور پوستی به نام «ملانوما» دچار می‌شوند در دست است. گزارشی در سال 2015 انتشار یافت که به بررسی مردی 33 ساله، که خالکوبی پُر نقش و رنگی بر روی سینه داشت پرداخته بود. نکته جالب این بود که ملانومای بدخیم تنها در نقاطی از پوست که جوهر قرمز داشت، دیده می‌شد.
به گفته اربابی، در این مورد خاص، شاید علت خود جوهر قرمز نبوده است احتمالاً در پوست آن بیمار سلول‌های سرطانی ملانوم وجود داشته است و با خالکوبی در سایر نقاط پخش شده‌ است. وی افزود: گسترش سلول‌ها از این طریق بسیار نادر است، اما مطمئناً در امر خالکوبی محتمل است.
این متخصص کلینیکال آنکولوژی با اشاره به تحقیقات دیگری که خالکوبی را با سرطان مرتبط دانسته‌اند اظهار کرد: در فرایند انجام خالکوبی، نمک‌های فلزی و رنگ‌های آلی وارد لایه داخلی پوست می‌شوند، در نتیجه التهاب مزمن خفیفی ایجاد می‌شود که می‌تواند موجب تحریک و تغییر سلول‌های سالم پوست به سرطان پوست شود. جوهرهای خالکوبی عمدتاً غیر قابل کنترل و نظارت است و بنا به گزارش‌ها، گسترش بیماری‌های منتقله از راه خون، توسط جوهرهای آلوده ممکن است برای مثال در سال 2012، سازمان غذا و داروی آمریکا، شیوع نوعی بیماری باکتریایی را به جوهر هایِ خالکوبی آلوده مرتبط دانست.
اربابی خاطر نشان کرد: فلزات مورد استفاده در جوهر خالکوبی نیز ممکن است باعث حساسیت‌های پوستی شوند. تحقیقی در دانمارک در سال2011 نشان داد که10% ازشیشه‌های باز نشده جوهر خالکوبی، آلوده به باکتری هستند.
این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی تصریح کرد: افرادی که قصد انجام خالکوبی را دارند باید توجه کنند که ظروف دارای جوهر و هم‌چنین وسایلی که در خالکوبی روی بدن نقش دارند آلوده نباشند زیرا این موضوع می‌تواند خطرات جدی برای افراد ایجاد کند.

وی در پایان گفت: خطرات مرتبط با خالکوبی هنوز به‌طور کامل شناخته نشده‌اند. اما از آن‌جا که افراد بیشتری روز به روز به سوی این انتخاب می‌روند، موشکافی‌ها و تحقیقات بیشتری نیز مورد نیاز خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید