سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

9 گام پیشگیری از سرطان روده

 9 گام پیشگیری از سرطان روده

متخصصان تاکید می کنند که حتی اگر نتایج غربالگری برای تشخیص سرطان روده بزرگ خوب بودند، شما هم‌چنان نیاز به اتخاذ عادات سالم در زندگی برای پیشگیری از این بیماری در آینده دارید:

حرکت کنید:  حفظ وزن سالم و ورزش‌های منظم، یک راه طولانی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ است. هدف، برداشتن 10 هزار گام در روز یا حدود 4 تا 5 مایل پیاده روی در روز است. برای شروع از روزانه 30 دقیقه پیاده‌روی و برای 5 بار در هفته شروع کنید و کم کم به این میزان بیفزایید.

میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار بخورید: رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات و غلات، شما را تا حد زیادی از ابتلا به سرطان روده بزرگ دور می‌کند. فیبر موجود در این مواد غذایی برای حفظ سلامت روده موثر است. حتی مطالعات انجام شده تاکید می‌کنند که مصرف مکمل‌های فیبر به اندازه منابع طبیعی نمی‌توانند تاثیر داشته باشند. ایده بهتر برای حفظ سلامت روده‌ها، نوشیدن مقدار زیادی آب به همراه فیبر است.

منابع پروبیوتیک را فراموش نکنید:  تمام محصولات پروبیوتیک از جمله کفیر و ماست، و دیگر مواد غذایی با بهبود هضم و تقویت سیستم ایمنی بدن در ارتباطند. برخی مطالعات نیز نشان داده‌اند که مصرف منابع پروبیوتیک منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌شوند. غذاهای تخمیر شده مانند کلم ترش، ترشی‌ها، کیمچی، مارچوبه و … نیز از منابع خوب پروبیوتیک هستند.

چربی‌های اشباع و نمک را کمتر مصرف کنید:  مواد غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی‌های چرب را جایگزین چربی‌های اشباع شده مانند گوشت قرمز، گوشت سرخ شده و … کنید. گوشت‌های فراوری شده به دلیل وجود ترکیبات نیتروژن در گوشت به نام آمین هتروسیکلیک، خطرناک هستند. توصیه بر مصرف دو وعده گوشت قرمز به عنوان غذای اصلی در هفته است.

الکل ننوشید:  مصرف الکل نیز به افزایش خطر سرطان روده بزرگ کمک می‌کند.

از تمام اشکال توتون و تنباکو اجتناب کنید: علاوه بر افزایش خطر کلی ابتلا به سرطان، مطالعات نشان داده‌اند که تنباکو به طور قابل توجهی، خطر مرگ را در مبتلایان به سرطان روده بزرگ افزایش می‌دهد. برآورد شده است که 12 درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان کولورکتال در ایالات متحده به خاطر مصرف دخانیات بوده است.

به موقع غربالگری کنید: کولونوسکوپی به‌عنوان یک روش غربالگری اجازه می‌دهد تا متخصص گوارش با بررسی داخل کولون و رکتوم و هم‌چنین با حذف توده‌های سرطانی احتمالی و توده‌های پیش سرطانی، از ابتلا به سرطان روده بزرگ پیشگیری کند. همه بزرگسالان بالای ۵۰ سال این تست را باید انجام دهند و هر ۱۰ سال یکبار آن را تجدید کنند. اگرچه در برخی از موارد که احتمال ابتلا به سرطان بیشتر است، این تست باید زودتر از سن ۵۰ سالگی تکرار شود.

از آسپرین استفاده کنید:  مطالعات تصادفی نشان داده است که مصرف روزانه یک عدد آسپرین خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. البته استفاده گسترده از این دارو توصیه نمی‌شود چون خطر ابتلا به خونریزی از دستگاه گوارش و بروز زخم گوارشی وجود دارد. افراد در معرض خطر سرطان کولورکتال اما می‌توانند روزانه ۳۲۵ میلی گرم آسپرین دریافت کنند. با پزشک‌تان در مورد مضرات و منافع این دارو صحبت کنید.

ویتامین دی بخورید:  تحقیقات نشان می‌دهد که افراد با سطوح پایین‌تر ویتامین دی در خون یعنی زیر ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. در حالی که این میزان اگر بالاتر از ۳۰ نانوگرم در میلی لیتر باشد، خطر سرطان روده بزرگ کاهش خواهد یافت. توصیه بر دریافت روزانه ۲۰۰۰ واحد بین المللی ویتامین دی است.

 

منبع: سلامت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید