سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

قند سوخت سلول‌های سرطانی

قند سوخت سلول‌های سرطانی

تمام سلول ها سوخت خود را از قند دریافت می کنند و منبع اصلی قند، کربوهیدرات است. به محض مصرف کربوهیدرات، لوزالمعده شروع به تولید انسولین می کند تا قند را به انرژی تبدیل کند. زمانی که میزان قند مصرفی بیشتر از حد طبیعی باشد، بدن نسبت به انسولین مقاوم می شود و انسولین تولید شده دیگر برای تجزیه قند کافی نیست؛ بنابراین میزان ترشح هورمون بیش از حد نرمال می شود.

همزمان با ترشح انسولین، هورمون دیگری مشابه انسولین به نام هورمون رشد ترشح می شود که سلول ها را در جهت رشد تحریک کرده و سلول های مرده را مهار می کند. هورمون رشد علاوه بر سلول های سالم، سلول ها سرطانی را نیز تکثیر می کند. بنابراین مصرف افراطی قند سبب رشد تومورهای سرطانی و افزایش التهاب در بدن می شود. از طرفی مصرف قند یکی از مهمترین دلایل اضافه وزن است که خود عامل ابتلا به سرطان محسوب می شود.

البته نمی‌توان انواع قند و نشاسته را مضر قلمداد کرد؛ بلکه بدن سالم برای عملکرد خود به انواع مواد غذایی نیاز دارد. قند طبیعی موجود در انواع میوه و کربوهیدرات های موجود در غلات سبوس دار و حبوبات برای بدن لازم هستند. ولی با رژیم غذایی سالم باید میزان قند ورودی به بدن را کنترل کرد.

قند چگونه احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟

مطالعات نشان می دهد قند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؛ تاثیر قند بر برخی از اندام ها مانند کبد و لوزالمعده مستقیم است، زیرا این اندام ها در سوخت و ساز قند نقش دارند و بر برخی اندام‌های دیگر غیر‌مستقیم است.
یک مطالعه سوئدی که در اوایل ماه قبل منتشر شد نشان می دهد احتمال ابتلا به سرطان کیسه صفرا و مجاری صفراوی در افرادی که در روز دو وعده یا بیشتر نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنند، بیشتر است.

احتمال ابتلا به سرطان ریه در افرادی که از غذاهای حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات مانند برنج سفید، سیب زمینی و نان سفید استفاده می کنند، بیشتر است. البته واضح است که سیگار مهمترین عامل بروز سرطان ریه است؛ ولی این مطالعه نشان می دهد که برخی از رژیم‌هایی غذایی، توانایی بدن در سرکوب سلول های سرطانی را کاهش می‌دهند. گرچه رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات به طور مستقیم به قند اشاره نمی‌کند؛ ولی کربوهیدرات حاوی شاخص قند بالایی هستند و میزان مواد مغذی آنان به نسبت قند موجود بسیار کم است.

مطالعات انجام شده در مرکز سرطان اندرسون در ماه ژانویه نشان می دهد مصرف قند با احتمال ابتلا به سرطان پستان مرتبط است و مطالعات متعددی نشان می‌دهد افراد مبتلا به دیابت و افرادی که در حالت پیش دیابت قرار دارند، بیشتر در معرض سرطان‌های کبد، لوزالمعده و کبد هستند. پیش دیابت به حالتی گفته می شود که قند خون بیشتر از حد طبیعی است؛ ولی به میزان دیابت نمی رسد.

متخصصان توصیه می کنند که از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای چرب و حاوی کربوهیدرات اجتناب شود و با فعالیت بدنی میزان قند خون کنترل شود.

منبع: ایرنا

 

دیدگاهتان را بنویسید