سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

اکتبر، ماه آگاهی سرطان پستان

اکتبر، ماه آگاهی سرطان پستان

اکتبر، ماه ارتقای آگاهی زنان از سرطان پستان

سرطان پستان يك بيماری با قدمت 3 هزار ساله است که اولين بار توسط مصريان قديم کشف شده است.

 در پزشکی قديم هند، پرو، چين، روم، يونان و ايران نيز مطالعات زيادی درباره علل پيدايش، پيشگيری و درمان اين بيماری انجام شده است.

 با توجه به اينکه اين بيماری زنان را از يک سو به عنوان مادر و کانون خانواده در سن بازدهی فردی و اجتماعی درگير میکند و از سوی ديگر شايع ترين سرطان در ميان زنان است، از اهميت ويژه ای برخوردار است.

 پيشگيری از ابتلا به اين بيماری با واکسيناسيون امکان‌پذير نيست، اما زنان با در پيش گرفتن يک الگوي سالم در زندگي مي توانند تا حدودی خود را از ابتلا به اين بيماري مصون نگه دارند.

از اين رو متخصصان با توجه به قرار گرفتن در اکتبر ماه ارتقاء آگاهي زنان از سرطان پستان در راستاي اطلاع رسانی بيشتر در خصوص اين بيماري توصيه های جامعی برای پيشگيری از آن به بانوان ارائه داده اند، که ده مورد از اين توصيه ها به شرح ذيل می باشد:

از چاقی و اضافه وزن بپرهيزيد. هميشه سعی كنيد وزن خود را در وضعيت متعادل نگه‌داريد. چاقی، خصوصاً در سنين بعد از يائسگی شانس ابتلا به سرطان پستان را افزايش می دهد.

  فعاليت بدنی داشته باشيد. داشتن فعاليت و ورزش منظم نه تنها از قلب شما محافظت مي كند، بلكه در پيشگيری از ابتلا به سرطان پستان مؤثر است. برای رسيدن به اين هدف، انجام 60- 45 دقيقه فعاليت بدنی 5 روز درهفته كفايت می كند.

 حتی الامكان در دوران يائسگی از مصرف هورمون پرهيز کنيد، بسياري از زنان در اين دوران دچار علائمی مثل گرگرفتگی، پوکی استخوان و خشكي واژن می شوند و هورمون درماني باعث بهبود اين علائم مي شود اما از طرفی شانس ابتلا به سرطان پستان را افزايش می دهد خصوصاً اگر به مدت طولانی مصرف شود. در مورد روشهای بهبود علائم يائسگي و جايگزين هورمون درماني می توانيد با پزشك متخصص مشورت كنيد. اگر هورمون درمانی برای شما ضروريست، آن را به صورت كوتاه و با نظر پزشك معالج مصرف كنيد.

  شيردهی، شانس ابتلا به سرطان پستان را كاهش می دهد. مطالعات نشان داده اند كه به دليل کاهش سطح استروژن در دوران شيردهي در بدن زنان هر چه اين دوران بيشتر باشد، شانس ابتلا به سرطان پستان نيز برحسب طول مدت شيردهی پايين می آيد.

 تغذيه مناسب داشته باشيد، بيشتر مطالعات انجام شده در اين زمينه بيانگر اين مطلب است كه ابتلا به سرطان پستان در كشورهایی كه چربی كمتری مصرف مي کنند، پايين است و توصيه مي شود از غذاهای تازه و سالم شامل چندين وعده ميوه و سبزيجات در روز استفاده كنيد. مصرف چربی و گوشت قرمز را محدود کنيد و بيشتر از گوشت مرغ و ماهیاستفاده كنيد.

  در مورد مصرف قرص هاي ضدبارداری، خصوصاً به مدت طولانی حتماً با پزشك معالج خود مشورت كنيد و از مصرف خودسرانه اين داروها بپرهيزيد.

 روش انجام معاينه پستان را بياموزيد و با علائم سرطان پستان آشنا شويد. از آنجایی که شايع‌ترين علامت سرطان پستان وجود توده بدون درد در پستان است كه در اكثر موارد توسط خود بيمار تشخيص داده مي شود. اين توده معمولاً غيرمتحرك و چسبيده به بافت اطراف است و ممكن است باعث تغيير شكل يا رنگ پوست پستان شود.

گفتنی است، ساير علائم سرطان پستان شامل زخم نوك پستان، ترشح خونی از نوك پستان و لمس توده در زير بغل است که اگر شما به بافت پستان خود توجه داشته و معاينات منظم را انجام دهيد، در صورت بروز سرطان در مراحل اوليه با مراجعه به پزشک می توانيد از درمان کامل اين بيماری برخوردار شويد.

 معاينات منظم توسط پزشك را فراموش نكنيد. به طور معمول يك زن بدون سابقه فاميلي سرطان پستان بايد از سن 25 سالگي جهت معاينه پستان به پزشك متخصص مراجعه و بسته به توصيه پزشك هر 3 تا1 سال يک بار معاينه شود. اين معاينات بعد از سن 40 سالگی حداقل ساليانه بايد انجام شوند.

 توصيه پزشك در زمينه انجام ماموگرافی را جدي بگيريد. سرطان پستان، یکی از معدود سرطان‌هایی است كه تشخيص زودرس آن امکان پذير است و در صورت تشخيص زود‌هنگام حتی در مرحله بدون علامت، درمان قطعی آن انجام میشود. بهترين روش تشخيص زودرس سرطان پستان ماموگرافی است كه بنا به صلاحديد پزشك متخصص ممكن است از 35 تا 40 سالگی به فواصل 3 تا1 سال براي شما درخواست شود. اگر ماموگرافی در سن و با فواصل مناسب انجام شود، خطری ندارد.

در صورت داشتن سابقه فامیلی مثبت سرطان، پزشك معالج خود را در جريان بگذاريد. ممكن است بسته به تعداد و نوع سرطان شايع در خانواده نياز به اقدامات تشخیصی سريع‌تری باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید