سبد خرید شما خالی است.

ماموریت سازمانی موسسه خیریه

بهنام دهش پور


مبارزه با سرطان در تمامی عرصه ها و حمایت از بیماران به دور از هرگونه تبعیض

افتخارات بهنام

ارتباط با ما

تهران، خیابان شریعتی،بالاتر از پل رومی، کوچه عاج ، پلاک ۷

تامین دستگاه اندوسونوگرافی بخش گوارش بیمارستان امام خمینی

موسسه خیریه بهنام دهش پور در راستای تلاش ها و اقدامات اجرایی خود همواره در تلاش است تا با تجهیز مراکز دانشگاهی و دولتی فعال در حوزه سرطان، تشخیص زودهنگام بیماری سرطان را در اولویت قرار دهد.

این بار با همت شما نیکوکاران، پیرو اعلام نیاز بخش گوارش بیمارستان امام خمینی به تامین دستگاه اندوسونوگرافی(EUS) برای تشخیص زودهنگام و درمان بیماری های مجرای صفراوی(تشخیص سنگ در مجاری صفرا، التهاب های روده،پلیپ های زخمی،تشخیص سنگ مجاری صفرا ار تومور و …)، دستگاه مذکور خریداری و به این مرکز درمانی اهدا شد.

در این خصوص با دکتر ناصر ابراهیمی دریانی، فوق تخصص گوارش و کبد، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی گفتگویی داشتیم که در ادامه با هم می خوانیم:

  • جناب آقای دکتر لطفا خودتان را معرفی کنید و توضیحاتی در مورد بخش گوارش بیمارستان امام خمینی و دستگاه های درمانی این بخش ارائه دهید.

بنده دکتر ناصر ابراهیمی دریانی هستم، فوق تخصص گوارش و کبد و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی.

بخش گوارش شامل بخش بستری بیماران است که حدودا ۲۷ تخت و یک بخش آندوسکوپی دارد .فعالیت های مختلفی در این بخش انجام می شود از جمله آندوسکوپی فوقانی که اصطلاحا به آن گاستروسکوپی گفته می شود و کولونوسکوپی(دیدن روده بزرگ یا کولون) و انجام EUS که تشخیص سنگ، تومور و از طریق EUS انجام بایوپسی و حتی مسایل درمانی برای مشکلات پانکراس انجام می شود و در بخش آندوسکوپی کار دیگری که انجام می شود ERCP است که به اصطلاح دستگاهی است که در یک اتاق خاص همراه با فلوروسکوپی میتوانیم سنگ های مجاری صفراوی را دربیاوریم و بایوپسی انجام بدهیم و بالاخره دستگاه دیگری که داریم به نام «دابل بالون آنتروسکوپی» است که در مواردی که خونریزی نهفته ای با علت نامشخص وجود داشته باشد روده باریک را نگاه می کنیم و محل خونریزی را تعیین می کنیم و بالاخره یک قسمت دیگر شامل مانومیتری مری و رکتوم است که آن هم برای بررسی اختلالات مری و کلون استفاده می شود.

  • لزوم اهمیت تشخیص زودهنگام بیماری های گوارشی به طور کل چیست؟

تمام افراد بالای ۵۰ سال اکیدا تاکید میکنم که واجب است سالانه کولونوسکوپی انجام دهند تا در صورتی که پلیپی تشخیص داده شود، این پلیپ سریعتر برداشته شود.

پلیپ جوانه ای است که در روده بزرگ افراد پیدا می شود و به تدریج با گذشت زمان تبدیل به سرطان می شود. بنابراین ما بتوانیم تمام افراد جامعه را کولونوسکوپی کنیم، واضح است که تا چه اندازه توانسته ایم با تشخیص زودهنگام از بروز سرطان کولون در این افراد پیشگیری کنیم. البته این کار مرسومی است در تمام کشورهای دنیا ولی از آنجا که دستگاه های مربوط، گران است، امیدواریم که بتوانیم به کمک خیرین و موسساتی مثل موسسه خیریه بهنام دهش پور که برای خرید دستکاه EUS  جدید این مرکز به واقع همت کردند و بسیار از آنها قدردانیم، در این زمینه اقدام کنیم.

  • در خصوص دستگاه جدید لطفا توضیحاتی بفرمایید.

این دستگاه به نام اندوسونوگرافی(EUS) است که برای تشخیص زودهنگام و درمان بیماری های مجرای صفراوی(تشخیص سنگ در مجاری صفرا، التهاب های روده،پلیپ های زخمی،تشخیص سنگ مجاری صفرا از تومور و …) به کار می رود.

کاربرد دیگر این دستگاه بیرون آوردن جسم خارجی از بدن است(به طور مثال جسم خارجی که توسط کودک بلعیده شده)، امکان تشخیص سرطان های لوزالمعده، مجاری صفراوی با کمک بیوپسی و نمونه گیری و تعیین مرحله یا استیج بیماری سرطان و همچنین درمان کیست های پانکراس بدون جراحی باز به کمک این دستگاه قابل انجام است. امیدوارم که با این دستگاه جدید بتوانیم پوشش درمانی بیشتری انجام بدهیم، هم برای تشخیص هم برای درمان بیماری های مجاری صفراوی و به اصطلاح پانکراس.

  • به طور میانگین قبل از بحران کرونا میزان مراجعان به این بخش درمانی چه تعداد بوده و الان چطور؟

قبل از کرونا روزانه ۶۰ تا ۸۰ نفر و بعد از آن نزدیک به۳۰ نفر تعداد مراجعه روزانه به این بخش است.

  • درخصوص هزینه های درمانی در مراکز خصوصی و این مرکز لطفا برایمان توضیح دهید.

برای ما افتخاری هست که در بخشی خدمت می کنیم که مستضعف ترین بخش جامعه را پوشش می دهیم، هزینه هایی که در اینجا برای بیماران صرف می شود در مقایسه با هزینه ای که بیماران در بخش خصوصی می پردازند، تقریبا یک پنجم گاهی اوقات هم حتی کمتر هست و حتی برای بیماران بستری هم این هزینه نسبت به بخش خصوصی خیلی کمتر هست. به طور میانگین هزینه تشخیص زودهنگام و درمان بیماری های گوارشی در مراکز خصوصی بین ۶ تا ۹ میلیون تومان هست ولی در این مرکز نهایتا تا ۲ میلیون و در صورت بستری کمتر از این میزان است.

به همین جهت ما افتخار داریم که بتوانیم با کمک خیرینی امثال شما در بالا بردن میزان سرویس دهی به نحو احسنت به این بیماران کمک بیشتری بکنیم

  • نیازهای دیگری که در حال حاضر برای تکمیل تجهیزات در این بخش وجود دارد چیست؟

با توجه به مشکلات اقتصادی که در حال حاضر وجود داره و با توجه به استهلاک این دستگاهها، ما احتیاج داریم که دستگاههای جدیدتری جایگزین دستگاههایی که مستهلک شده را بگیرد.

اتاق دیگری برای ERCP تهیه کردیم. نیازی که وجود دارد این است که دستگاه ERCP جدیدی تهیه شود، برای بیمارانی که در بخش ها بستری هستند و بخاطر خونریزی مراجعه می کنند و بصورت اورژانسی نیاز به آندوسکوپی دارند از یک آندوسکوپ پورتابل استفاده کنیم و بالاخره احتیاج داریم به کپسول آندوسکوپی یعنی یه کپسولی که بیمار میخورد و اگه خونریزی در مسیر نامشخصی وجود داشته باشه تمام مسیر روده را نشان می دهد، با این روش ما می توانیم به بیماران کمک بیشتری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید